Päivi Luoti (KTM) tuli Telegraafin toiseksi omistajaksi vuoden 2009 joulukuussa. Päivillä on vankka kokemus yritysten koko viestintäkentästä markkinointi- ja talousviestinnästä sisäiseen viestintään.
– Olen työskennellyt sekä kotimaahan keskittyvässä että kansainvälisessä yhtiössä ja ollut mukana pörssiyhtiön listautumisprosessissa, samoin kuin pörssistä irtautumisessa. Koko kaaren näkeminen oli mielenkiintoinen ja hyvin opettavainen kokemus, kertoo Päivi.
Päivin toimenkuvaan kuuluvat muun muassa viestinnän strateginen suunnittelu sekä talousviestinnän eri osa-alueet. Myös yrityksen sisäisen viestinnän haasteet ja kriisiviestintä ovat tulleet tutuiksi työvuosien aikana.
– Telegraafissa olen saanut tutustua monenlaisiin mielenkiintoisiin ihmisiin ja yrityksiin. Pidän tekstin tuottamisesta ja projektien vetämisestä ja siitä, että saan olla asiakkaiden kanssa tekemisissä. Tässä työssä on omaa osaamista päivitettävä jatkuvasti, jotta pysyy mukana viestintäkentän kaikissa muutoksissa.
Energiaa arkeen tuo liikunta
Alun perin mynämäkeläinen Päivi asustelee perheensä kanssa aurinkoisessa Naantalissa. Päivin harrastuksiin kuuluu liikkuminen eri muodoissa, muun muassa kuntosali ja lenkkeily. Vapaa-aikanaan Päivi myös mielellään matkustelee.
– Haaveilen siitä, että olisin jonakin päivänä niin hyvässä kunnossa, että jaksan juosta puolimaratonin. Se päivä ei ole ihan näköpiirissä, mutta ehkä joskus!
– Nautin myös matkustamisesta. Lähes kaikki matkakohteet ovat mieluisia, keväisin erityisesti Äkäslompolon hanget. Unelmana on maailmanympärimatka, ja sillä matkalla voisi poiketa muun muassa Galapagos-saarilla, safarilla Etelä-Afrikassa ja USA:n länsirannikolla.
Tässä työssä on omaa osaamista päivitettävä jatkuvasti.
Päivi tunnustaa nauttivansa myös ihan vain laiskottelusta, tv:n tai hyvän kirjan parissa, seurana ehkä lasillinen punaviiniä tai suklaata. Ruoanlaitto ja ystävien tapaaminen ovat mieluisia vapaa-ajanviettotapoja.
– Luonteeltani olen sosiaalinen, mutta viihdyn myös yksin. Olen aika harkitseva, ja kehittämishaasteena voisikin olla reippaampi toiminta - ja kiroilun vähentäminen.
Millaista on hyvä sisältö? Mitä hyötyä siitä on yritykselle?
Korkealaatuinen sisältö luo hyvän kuvan yrityksestä. Se tuo esille asiantuntijuutta ja vakuuttaa nykyiset ja uudet asiakkaat. Hyvä sisältö vahvistaa sidettä yrityksen ja lukijan välillä....
Julkaistu tiistai 27. marraskuu 2018KirjoittanutPäivi Luoti
Konsultti säästää aikaa ja rahaa
Viestinnässä tuloksia ei synny vasemmalla kädellä, muiden kiireiden lomassa. Jos oma aika tai osaaminen loppuu eikä yrityksellä ole tarvetta tai halua palkata kokopäiväistä viestintäihmistä, kannattaa hakea apua hyvältä viestintäkumppanilta....
Julkaistu maanantai 06. elokuu 2018KirjoittanutPäivi Luoti
Mediatiedottaminen tuo tulosta
Mediatiedottaminen on taitolaji. On osattava asettua oman organisaation ulkopuolelle, toimittajan ja lukijan asemaan. Omassa yrityksessä isolta tuntuva muutos ei välttämättä ole sitä yrityksen ulkopuolella....
Julkaistu tiistai 24. huhtikuu 2018KirjoittanutPäivi Luoti
Telegraafista apua kansainväliseen viestintään
Telegraafi liittyi talvella mukaan maailmanlaajuiseen viestintätoimistojen verkostoon. Eurocom Worldwide on perustettu vuonna 2002, ja se on yksi johtavista itsenäisten viestintätoimistojen yhteenliittymistä....
Julkaistu tiistai 27. maaliskuu 2018KirjoittanutPäivi Luoti
Liian kiire suunnitteluun?
Viestintä on investointi, joka tuo tuottoa paremman tunnettuuden, selkeämmän yrityskuvan sekä uusien asiakkaiden kautta. Hyvin suunniteltu ja toteutettu viestintä erottaa yrityksen kilpailijoista ja kasvattaa myyntiä....
Julkaistu torstai 22. helmikuu 2018KirjoittanutPäivi Luoti
Tietosuoja-asetus ei tapa viestintää
EU:n tietosuoja-asetuksen soveltaminen alkaa tulee voimaan toukokuussa 2018. Uuden asetuksen tavoitteena on lisätä henkilötietojen käsittelyn avoimuutta ja läpinäkyvyyttä....
Julkaistu maanantai 27. marraskuu 2017KirjoittanutPäivi Luoti
Yhdyssanat voivat ratkaista autokorjaamon valinnan
Pääkirjoitustoimittaja Paavo Rautio kirjoitti Helsingin Sanomissa (HS 15.2.2017) autokorjaamon valinnasta. Toimittajan autossa oli vika, ja hän etsi sopivaa korjaamoa....
Julkaistu torstai 21. huhtikuu 2016KirjoittanutPäivi Luoti
Kielioppi on kaverisi
Amerikkalaiset viettivät 4. maaliskuuta kieliopin päivää, National Grammar Day. Päivän tarkoitus on kiinnittää huomiota kieliopin ja oikeinkirjoituksen merkitykseen....
Julkaistu torstai 03. maaliskuu 2016KirjoittanutPäivi Luoti
Rohkeasti esille
Kauppalehden vastaava päätoimittaja Arno Ahosniemi kirjoitti lokakuun lopussa (KL 30.10.2015) siitä, miten vähän suomalaisten yritysten edustajat osallistuvat julkiseen keskusteluun....
Julkaistu tiistai 10. marraskuu 2015KirjoittanutPäivi Luoti
Ota selvää somen säännöistä
Varsinais-Suomen Yrittäjät järjesti syyskuun lopussa koulutuksen, jossa käytiin läpi sosiaalisen median juridisia sääntöjä. Opin muun muassa sen, että termiä ”sosiaalinen media” ei löydy Suomen lainsäädännöstä....
Julkaistu torstai 08. lokakuu 2015KirjoittanutPäivi Luoti
Infoähkyä jo 1500-luvulla
”Maailmassa on enemmän tietoa kuin koskaan, ja se on lähes kenen tahansa ulottuvilla. Ihmisen aivot voivat kuitenkin prosessoida tietoa vain tietyn määrän kerrallaan, eikä aivoja ole tarkoitettu käsittelemään nykyajan informaatiotulvaa."...
Julkaistu keskiviikko 29. huhtikuu 2015KirjoittanutPäivi Luoti
Sano se selvästi – viesti menee perille ja rahaa säästyy
Eri viranomaiset käynnistivät lokakuussa Hyvään virkakieleen! -kampanjan. Sillä muistutetaan valtion ja kuntien viranomaisia selkeän ja ymmärrettävän kielen merkityksestä....
Julkaistu perjantai 27. kesäkuu 2014KirjoittanutPäivi Luoti
Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 3/5
Aloitin muutama viikko sitten viestinnän suunnitteluun liittyvän vinkkisarjan. Ensimmäisessä osassa kävin läpi nykyisen tilanteen määrittelyn suunnittelun pohjaksi, ja toinen vinkki keskittyi viestinnän kohderyhmiin....
Julkaistu maanantai 16. kesäkuu 2014KirjoittanutPäivi Luoti
Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 2/5
Aloitin pari viikkoa sitten viestinnän suunnitteluun liittyvän vinkkisarjan. Ensimmäisessä osassa kävin läpi nykyisen tilanteen määrittelyä suunnittelun pohjaksi....
Julkaistu tiistai 27. toukokuu 2014KirjoittanutPäivi Luoti
Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 1/5
Miksi organisaation kannattaa viestiä? Yksinkertaistettuna siksi, että asiakkaiden ja muiden sidosryhmien olisi hyvä tietää, mitä tarjottavaa yritykselle on heille....