english

Viemme yrityksesi someen

Sosiaalisen median käyttö yrityksissä kasvaa koko ajan. Sosiaalinen media tarkoittaa verkkoympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä on mahdollisuus olla aktiivinen sisällöntuottaja.

Sosiaalisen median eri kanavat ovat keinoja keskustella asiakkaiden ja yhteistyökumppanien kanssa, mutta läsnäolo kannattaa suunnitella hyvin. Suunnittelu auttaa paremman lopputuloksen tavoittamisessa. Telegraafi on toteuttanut useita sosiaaliseen mediaan liittyviä projekteja asiakkailleen. 

Suunnittelu alkaa siitä, että mietitään missä sosiaalisen median kanavissa on tärkeää näkyä ja miksi. Suunnitelmaan kirjattujen tavoitteiden avulla saavutettua hyötyä voidaan myös mitata. Sosiaalisen median välineenä voi olla esimerkiksi Facebook-sivu, LinkedIn-yritysprofiili, blogi, Wikipedia-sivu tai yrityksen Twitter-tili.

- Sosiaalinen media on hyvä kanava viestiä yrityksestä kuluttajille ja yhteistyökumppaneille, mutta siellä on oltava valmis myös kuuntelemaan ja osallistumaan keskusteluun. Siksi on tärkeää suunnitella, miten yritys haluaa näkyä sosiaalisessa mediassa. Etukäteen mietitään päivitysvastuut, miten otetaan osaa keskusteluun tai kuinka keskustelua seurataan, Telegraafin toimitusjohtaja Marja-Terttu Rantanen sanoo.

Karppinen-leipä herättää keskustelua Facebookissa

Perheleipurien Karppinen-vähähiilihydraattinen leipä nosti paljon keskustelua tullessaan markkinoille. Perheleipurit kokivat Facebook-sivun olevan paras ratkaisu osallistua keskusteluun ja keino vastata kuluttajien kysymyksiin nopeasti ja tehokkaasti. Telegraafi auttoi Perheleipureita strategian suunnittelussa, jossa mietittiin sivun sisältö, päivitysvastuut ja miten keskusteluun otetaan osaa.

- Emme olisi itse saaneet sivua perustetuksi. Aloittaminen oli ehdottomasti vaikeinta ja siihen tarvitsimme rohkaisua, neuvoja ja suunnitelman. Telegraafi perusti sivun puolestamme, jotta pääsimme nopeasti alkuun, markkinointipäällikkö Tuula Vainio-Syrjälä Perheleipureilta kertoo.

Karppinen-sivu on kerännyt kolmessa kuukaudessa yli 800 tykkääjää. Sivustolla vierailee jopa 1 200 aktiivista käyttää kuukaudessa.

- Facebook-sivu on toiminut paremmin kuin ajattelimme. Siellä on ollut odotettua enemmän keskustelua ja se on hieno asia. Kuluttajien antamat palautteet ovat auttaneet meitä laadun seuraamisessa ja tuotekehityksessä, Vainio-Syrjälä jatkaa.

Keskustelua kannattaa seurata

Suomalaiset ovat aktiivisia keskustelupalstojen käyttäjiä. Suomen suosituimmassa keskusteluyhteisössä Suomi24.fi:ssä vierailee viikoittain yli 1,3 miljoonaa ja kuukausittain jopa 3 miljoonaa eri käyttäjää. Koska keskusteluareenoita ja muita sosiaalisen median sovelluksia on paljon, tarvitaan keskustelun seuraamiseen työkaluja.

- Seuranta on erittäin tärkeää, kun haluaa osallistua keskusteluun sosiaalisessa mediassa. Telegraafilla on käytössään sosiaalisen median seurantatyökalu, jonka avulla saamme välitettyä tietoa asiakkaillemme siitä, mitä heistä puhutaan, ja milloin keskusteluihin olisi hyvä reagoida, Marja-Terttu Rantanen sanoo.

Hyvä tarina on julkaistu 11/2011.

LUE KAIKKI HYVÄT TARINAT
Tilaa uutiskirje