english

Vastuullisuusasiat yksiin kansiin

”Raportti edistää asiakasyhteistyötä”

Laturivalmistaja Salcomp on globaali markkinajohtaja älypuhelinten ja tablettien latureiden kehittämisessä ja valmistamisessa. Maailman suurimman laturiyhtiön tavoitteena on olla alan paras myös vastuullisuusasioissa. Telegraafi on ollut mukana toteuttamassa Salcompin vuosien 2016 ja 2017 vastuullisuusraportteja.

Salcomp kehittää matkapuhelinlaturien lisäksi muun muassa latureita muihin elektroniikkalaitteisiin, langattoman latauksen ratkaisuja ja matkapuhelimien akkuja. Pääasiakkaina ovat maailman suurimmat älypuhelin- ja tablettivalmistajat. Salcomp on hyvin kansainvälinen yhtiö. Sen palveluksessa on noin 15 000 henkilöä, joista yli 90 prosenttia työskentelee yhtiön tuotantolaitoksilla Kiinassa, Intiassa ja Brasiliassa.

– Ympäristöön ja sosiaaliseen vastuuseen liittyvät asiat ovat meille erittäin tärkeitä. Kun suunnittelemme ja valmistamme tuotteet kestävällä tavalla, voimme tukea asiakkaitamme heidän omassa liiketoiminnassaan. Lisäksi autamme loppukäyttäjiä minimoimaan ympäristövaikutuksia, kertoo Salcompin laatu- ja EHS-asioista vastaava johtaja Jarkko Korhonen.

Vastuullisuusraportissa kerrotaan, miten Salcomp pienentää tuotantonsa ympäristövaikutuksia muun muassa kehittämällä entistä energiatehokkaampia latureita. Myös henkilöstön hyvinvointi, ihmisoikeudet sekä lahjonnan ja korruption ehkäisy ovat keskeisiä asioita vastuullisuusraportissa.

Raportti helpottaa asiakasyhteistyötä

Vastuullisuuteen liittyvät asiat koottiin ensimmäistä kertaa raporttiin vuodelta 2016, ja englanninkielinen raportti julkaistiin elokuussa 2017. Raportointia jatketaan samalta pohjalta, ja vuoden 2017 vastuullisuusraportti julkaistaan huhtikuun aikana.

Telegraafi on vastannut molempien raportin sisällön suunnittelusta ja tuottamisesta yhdessä Salcompin vastuullisuustiimin kanssa. Myös visuaalisen ilmeen suunnittelu ja taitto on tehty Telegraafissa.

– Telegraafilla on hyvää asiantuntemusta vastuullisuuteen ja sen raportointiin liittyvistä asioista. Keräämämme tieto jalostui informatiiviseksi ja selkeäksi raportiksi. Lisäksi projektinhallinta sujui hyvin huolimatta aikaeroista ja useista työkielistä. Meitä on ilahduttanut myös asiakkailta tullut positiivinen palaute. He ovat kokeneet raportin tärkeäksi yhteenvedoksi vastuullisuusasioistamme, kertoo Jarkko Korhonen.

– Raportti tuo uskottavuutta asiakassuhteisiin ja vähentää tietojen keräämistä aina uudestaan asiakkailta tulevia selvityksiä varten. Kun asiat on koottu yksiin kansiin, niiden kehittäminen on helpompaa. Myös henkilöstöön liittyvien asioiden avaaminen edistää osaltaan osaavan työvoiman löytämistä.

– Salcompilla on tehty paljon asioita ympäristövaikutusten pienentämiseksi sekä henkilöstön osaamisen ja hyvinvoinnin kehittämiseksi. Hienoa, että Salcomp on koonnut asiat yhtenäiseen raporttiin. Siitä saa helposti yleiskäsityksen yrityksestä ja sen toiminnasta, sanoo Telegraafin asiakkuusjohtaja Päivi Luoti.

Tutustu Salcompin vastuullisuusraporttiin 2016 >

Tutustu Salcompin vastuullisuusraporttiin 2017 >

Hyvä tarina on julkaistu 10/2017 ja päivitetty 6/2018.

LUE KAIKKI HYVÄT TARINAT
Tilaa uutiskirje