english

Vähähiilihydraattisista leivistä tuli trendi

Perheleipureihin kuuluva Leipomo Salonen on tehnyt Telegraafin kanssa pitkään yhteistyötä. Telegraafi toteutti maalis-syyskuussa 2011 Perheleipurien uutuustuotteen, vähähiilihydraattisen Karppinen-sekaleivän, lanseerauksen menestyksekkäästi.

Kolmessa kuukaudessa Karppinen-leipää on myyty yli puoli miljoonaa kappaletta. Karppisen valmistukseen on palkattu viisi uutta työntekijää Perheleipurien Pulla-Pirtin leipomoon Raaheen.

Tuotelanseeraus toteutettiin kokonaan viestintäkampanjana. Karppisen lanseerauksessa tärkeää oli tavoittaa kohderyhmät mahdollisimman laajasti. Viestintäkampanjan välineitä olivat toimittajavierailu Leipomo Saloselle Turkuun, mediatiedotteet, blogiyhteistyö, tuotetiedotus ja elokuussa avattu Facebook-sivu.

Lanseeraus onnistui hyvin: Karppisesta kirjoitettiin yli 50 kertaa sanoma- ja aikakauslehdissä, Facebook-sivut keräsivät nopeasti yli 500 tykkääjää ja sosiaalisen median osumia oli kolmessa kuukaudessa yli 120. Perheleipurit ovat kolmessa kuukaudessa myyneet 550 000 Karppinen-leipäpakettia ja tuote kohosi kuukaudessa Perheleipurien myydyimmäksi tuotteeksi.

- Karppinen-leipä on saanut monipuolista medianäkyvyyttä sekä herättänyt paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa. Se on meidän kannaltamme tärkeää, jotta saamme viestin välitettyä kuluttajille asti. Olemme lähes tuplanneet myyntitavoitteemme Karppisen osalta ja saaneet palkata lisää henkilöstöä Raahen leipomoon, Leipomo Salosen toimitusjohtaja Juha Salonen sanoo.

Täysin uudenlainen leipätuote

Karppinen kuuluu uuteen leipäsegmenttiin. Tuote sisältää 70 % vähemmän hiilihydraattia kuin tavallinen sekaleipä, ja se on ainoa vähähiilihydraattinen leipä, jota myydään lähes kaikissa päivittäistavarakaupoissa Suomessa. Tuote on kehitetty Leipomo Salosella Turussa ja se leivotaan Pulla-Pirtin vuokaleipälinjalla Raahessa.

- Koska Perheleipureihin kuuluvat viisi leipomoa ovat kohtuullisen pieniä, on meillä käytössämme vähän resursseja viestintään. Meillä ei ole talon sisällä viestinnän osaamista, vaan siihen etsimme ulkopuolista osaavaa kumppania. Telegraafilla on aktiivinen ote työhön ja ammattitaitoa, joka meiltä Perheleipureilta puuttuu. Kampanja on toteutettu, niin että se sopii käytössämme oleviin resursseihin. Olemme erittäin tyytyväisiä heidän suunnittelemaansa ja toteuttamaansa viestintäkampanjaan, Leipomo Salosen markkinointipäällikkö Tuula Vainio-Syrjälä kertoo.

Perheleipurit Oy yhdistää viiden merkittävän, eri puolilla Suomea toimivan leipomon osaamisen. Vuonna 1997 perustettu Perheleipurit Oy pitää hallussaan maan leipomomarkkinoiden kolmossijaa ja työllistää yhteensä yli 500 ammattilaista. Kukin leipomo vastaa Perheleipurit-valikoimasta omilla toiminta-alueillaan. Perheleipureita ovat Leipomo Salonen Oy Turussa, Leivon Leipomo Oy Tampereella, Moilas Oy Naarajärvellä ja Pulla-Pirtti Oy, joka toimii Oulussa, Rovaniemellä, Raahessa ja Kauhavalla. Lisäksi ryhmä omistaa yhdessä helsinkiläisen Perheleipurit Eho -leipomon.

Hyvä tarina on julkaistu 9/2011.

LUE KAIKKI HYVÄT TARINAT
Tilaa uutiskirje