english

Työkaluja muutoksen viestintään

LähiTapiola Varsinais-Suomi on tehnyt viestintää yhteistyössä Telegraafin kanssa. Vuosi 2012 oli suurten muutosten aikaa, kun LähiTapiola Varsinais-Suomi aloitti toimintansa Lähivakuutuksen ja Tapiolan fuusioituessa.

Uuden yrityksen alkutaipaleella tarvittiin useita viestinnän keinoja, jotta tietoa muutoksesta saatiin kaikille sidosryhmille ja asiakkaille.

Lähi-Tapiola Varsinais-Suomi on yksi fuusioitumisen yhteydessä perustetusta 19 alueyhtiöstä, ja Varsinais-Suomen alueyhtiö on viiden suurimman LähiTapiolan alueyhtiön joukossa. Alueen kunnat ovat Turku, Kaarina, Lieto, Raisio, Naantali, Paimio, Sauvo, Masku, Rusko, Kustavi, Taivassalo, Vehmaa, Nousiainen, Aura, Mynämäki, Pöytyä ja Oripää. Alueyhtiöllä on noin 140 työntekijää ja konttorit 12 paikkakunnalla. Asiakkaita yrityksellä on noin 100 000. Yhtiö on markkinajohtaja vahinkovakuuttamisessa Varsinais-Suomen alueella.

Advertoriaaleista avajaisiin

Fuusioitumisprosessi on vaatinut paljon työtä, jotta kahden eri yrityksen toimintakulttuurit ja asiakkaat on saatu yhdistymään palvelevaksi kokonaisuudeksi. Samaan aikaan on tarvittu aktiivista viestintää monin eri tavoin. Fuusion alkuvaiheessa Telegraafi tuotti uudesta vastaperustetusta LähiTapiolasta sisältöä kolmen eri alueyhtiön advertoriaaliin. Advertoriaaleissa pääaiheena olivat vastaperustetun yhtiön tulevaisuuden näkymät ja vastuuhenkilöiden esittely.

Syksyn 2012 aikana LähiTapiolan viestinnässä keskityttiin jo paikallistason tapahtumiin. LähiTapiola Varsinais-Suomen ensimmäinen uusi toimitila avattiin Turussa lokakuun alussa Eerikinkadulla, kun Lähivakuutuksen palvelut siirtyivät samoihin tiloihin Kauppatorin laidalla sijaitsevista Kuution liiketiloista. Uuden pääkonttorin nauhan leikkasivat Turun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Seppo Lehtinen sekä LähiTapiola Varsinais-Suomen Olli Aakula. Avajaisohjelma ja materiaalit työstettiin Telegraafin kanssa yhteistyössä. Myös yritysesitteen työstäminen on aloitettu telegraafilaisten kanssa.

Viestintä on onnistunut hyvin, sillä Olli Aakula sai LähiTapiolan sisäisen Vuoden viestijä - tunnustuksen helmikuussa.

Konttoriverkon säilyminen kiinnostaa

LähiTapiolan konttorit säilyvät kaikissa alueen 12 kunnassa, joissa tällä hetkellä on joko Tapiolan tai Lähivakuutuksen palvelukonttori. Myös valikoima on laajentunut, kun pankkipalveluita on otettu käyttöön asteittain alueyhtiön konttoreissa.

Viime syksynä ja kuluneen kevään aikana Telegraafi on vastannut tiedottamisesta konttorien avajaisiin liittyen. Paikallisen konttorin säilyminen ja mahdollisuus asioida omalla kotipaikkakunnalla ovat tärkeitä asioita, jotka kiinnostavat ihmisiä.

– Olemme halunneet säilyttää tiiviin konttoriverkoston ja paikallisena toimijana palvella asiakkaitamme henkilökohtaisesti. Fuusion myötä pystymme tarjoamaan myös entistä paremmat sähköiset palvelut asiakkaille. Jatkossa täydet vakuutus-, sijoitus- ja pankkipalvelut ovat saatavilla jokaisessa konttorissamme, Olli Aakula kertoo.

LähiTapiola on markkinajohtaja vahinkovakuuttamisessa Varsinais-Suomen alueella: kotitalousasiakkaissa markkinaosuus on noin 34 prosenttia ja alle 50 työntekijän yrityksissä noin 37 prosenttia.

– Tulevaisuudessa keskitymme edelleen vahvistamaan asemaamme vahinkovakuuttamisessa, parantamaan kannattavuuttamme sekä lisäämään keskittävien asiakkaiden määrää, Aakula sanoo.

Hyvä tarina on julkaistu 2/2013.

LUE KAIKKI HYVÄT TARINAT
Tilaa uutiskirje