english

”Annan arvosanaksi täyden kympin”

Telegraafin koulutukset pyörähtivät käyntiin

”Liian usein positiivinen palaute jää antamatta, mutta nyt päätin, että tällä kertaa ei jää. Annan vetämä aamupäivän kriisiviestintäkoulutus oli todella hyvä. Aihe oli erittäin ajankohtainen ja koulutuksen sisältö täyttä asiaa. Erityisesti kiitokset hyvistä esimerkeistä. Arvosanaksi annan täyden kympin ja se on mulla tiukassa.” (Markkinointipäällikkö, Turku)

Sosiaalisessa mediassa kohut syntyvät nopeasti ja paisuvat helposti. Telegraafin kaksi ensimmäistä pienryhmäkoulutusta keskittyivät niihin haasteisiin ja kriiseihin, joita yritykset voivat tänä päivänä kohdata. Koulutukset järjestettiin Telegraafin toimistolla, ja niitä kipparoi kokenut kouluttaja ja tiedottaja Anna Koivisto.

Sosiaalisen median haltuunotto

Koulutuksissa lähdettiin liikkeelle kriisiviestinnän perusteista, joista siirryttiin syvällisemmin aiheeseen. Anna esitteli osallistujille toimintamalleja, joiden avulla voi suunnitella ja toteuttaa toimivaa kriisiviestintää.

– Koulutus sai ajattelemaan oman yrityksen toimintamalleja, yksi koulutettavista kertoo.

Sosiaalisella medialla on kasvava rooli kohujen syntymisessä ja leviämisessä. Koulutettavat oppivat, että on tärkeää tiedostaa somen merkitys ja siihen liittyvät mahdollisuudet ja uhat. Suurimmat karikot on mahdollista välttää suunnitelmallisuudella ja nopealla reagoinnilla. Kriisien ennakointi helpottuu esimerkiksi jo sillä, että yrityksen mediaseuranta on kunnossa.

Oppia aiemmista kriisitilanteista

Koulutuksessa käsiteltiin myös koulutettavien kohtaamia kriisejä sekä pohdittiin sitä, mitä kehitystarpeita heidän kriisiviestintäsuunnitelmissaan on. Sekä omat kokemukset että Annan esittelemät esimerkkitapaukset auttoivat ymmärtämään, millaisia seurauksia puutteellisella kriisiviestinnällä voi olla.

Koulutettavat osallistuivat keskusteluun muun muassa pohtimalla sitä, miten viestintä hoidettiin esimerkkitapauksissa. Sekä onnistumisten että kehityskohteiden tunnistaminen ja ruotiminen luonnistuivat hyvin Annan alustuksen pohjalta.

Tarpeellinen ja ajankohtainen aihe

Palautteen perusteella koulutus tuli tarpeeseen ja sen sisältö koettiin ajankohtaiseksi. Annan ammattitaitoa pidettiin vahvana ja hänen esiintymistään selkeänä ja sujuvana. Myös pienryhmäkoulutuksen henkilökohtaisuus sai kiitosta.

– Kokonaisuus oli oikein hyvä ja herätti ideoita ja ajatuksia.

Koulutettavat saivat lopuksi mukaansa kriisiviestinnän tarkistuslistan. Sen avulla on helppo tarkistaa, onko omassa yrityksessä varauduttu riittävän hyvin mahdollisiin kriisitilanteisiin.

– Koulutus oli inspiroiva ja innosti pohtimaan oman yrityksen toimintaa laajemminkin, yksi koulutettava kiittelee.

Tutustu koulutuksiimme!

Hyvä tarina on julkaistu 10/2015.

 

LUE KAIKKI HYVÄT TARINAT
Tilaa uutiskirje