english

Positiivisia yrittäjätarinoita Salosta

Toukokuussa 2013 suuntasi bussillinen aikakauslehtien ja sanomalehtien toimittajia kohti Saloa. Oli perinteisen toimittajavierailun aika, joka tänä vuonna järjestettiin hieman uudenlaisella konseptilla.

Salo oli mukana jo edellisvuonna ruokatoimittajien matkan yhtenä kohteena. Hyvät kokemukset innostivat räätälöimään toimittajavierailua varten kokonaisen päivän. Salossa riittää hyvää yrittämisen energiaa, jota haluttiin tuoda esille laajalle toimittajajoukolle.

Aikaisempina vuosina vierailu on keskittynyt ruokaan, ja mukaan on kutsuttu ruokatoimittajia. Tänä vuonna kokonaisuus rakennettiin lifestyle-aiheiden ympärille: ruokaan, käsitöihin, muotiin ja matkailuun.

– Tavoitteena oli tehdä Saloa tunnetuksi elinvoimaisena ja persoonallisena kauppapaikkana sekä monipuolisena matkakohteena. Halusimme kertoa Salossa voimakkaana vallitsevasta yrittäjähenkisyydestä ja eteenpäin katsomisesta yksittäisten yritystarinoiden avulla. Salossa on paljon elämää, positiivista yrittäjyyttä ja uskoa tulevaan vaikeista ajoista huolimatta, viestintävastaava Elina Rantamäki Yrityssalosta kertoo.

– Telegraafi oli jo onnistuneesti toteuttanut yhden toimittajavierailun, jossa oli mukana Yrityssalon hallinnoima SaloFood-verkosto. Telegraafilla on hyvät toimittajasuhteet ja tieto-taitoa siitä, miten toimittajille rakennetaan tarpeeksi mielenkiintoinen ja innostava ohjelma, jotta he lähtevät liikkeelle toimituksesta.

”Vierailu ylitti odotuksemme”

Vierailun avulla haluttiin viestiä Salon monista kaupallisista ja matkailullisista vetovoimatekijöistä.

– Haimme positiivisesta medianäkyvyyttä hyötyä Salon kaupan alan toimijoille ja matkailuyrittäjille. On tärkeää, että toimittajat jatkossakin tarttuisivat herkemmin niihin hyviin uutisiin, joita Salosta tulee, Rantamäki miettii.

Vierailun jälkeen Salo onkin saanut palstatilaa useassa lehdessä sekä sosiaalisessa mediassa muun muassa mukana olleiden toimittajien blogeissa. Salosta on kirjoitettu muun muassa Turun Sanomissa, Eevassa, Vivassa, Kotiliedessä, Matkaopas-lehdessä, Maniassa sekä Kotivinkissä.

– Tavoitteemme täyttyivät yli odotusten. Toimittajia oli mukana vierailulla lähes 20, ja saimme heiltä päivän aikana paljon positiivista palautetta. Päivä on poikinut runsaasti juttuja jo nyt, ja odotamme sen poikivan vielä lisää ensi kevään ja kesän aikakauslehtiin. Myös mukana olleet yritykset ovat kiittäneet vierailun toteutusta ja saamaansa medianäkyvyyttä. He ovat myös kertoneet saaneensa paljon uskoa siihen, että he tekevät oikeita asioita, Elina Rantamäki toteaa.

Satumainen löytöretki Varsinais-Suomeen

Toimittajien kierros alkoi Salon keskustasta, jossa toimittajat tutustuivat kivijalkaliikkeiden tarjontaan ja tarinoihin. Käsityöliike Alman Puoti, farkkuihin erikoistunut vaateliike Snob Shop ja italialaisten kenkien ostosparatiisi Zapato mielenkiintoisine yritystarinoineen saivat positiivisen vastaanoton.

Lounaan joukkiolle valmisti Salon Seurahuone. Upeat puitteet lounaalle tarjosi juuri kunnostettu Pukkilan kartanon 200-vuotias kivinavetta, jonka jälkeen matka jatkui kohti Teijon ruukkikyliä, Teijoa ja Mathildedalia. Pysähtymiskohteita olivat Teijon vanha kivikirkko, Teijon Masuuni sekä Mathildedalin ruukkitehtaat, jossa toimittajat tutustuivat paikallisiin yrityksiin sekä nauttivat iltapäivän teehetkestä luonnon helmassa muotinäytöstä seuraten.

Mukana Mathildedalissa olivat alpakanvillatuotteisiin erikoistunut Ruukin Kehräämö ja Puoti, jonka lisäksi muotinäytöksessä nähtiin Tiina Talvikin, Hoppu Designin sekä Oliinan ekologista lähimuotia. Rantamäen mukaan Salon ruukkikylät ja merellisyys eivät ole yleisesti tiedossa, joten myös näitä puolia haluttiin tuoda Salosta esiin.

”Yhteistyö helppoa ja antoisaa”

Rantamäen mukaan yhteistyö Telegraafin kanssa oli helppoa ja antoisaa.

– Toimittajavierailun sisältö suunniteltiin hyvässä yhteistyössä. Telegraafi piti myös huolen siitä, että kaikki vierailuun liittyvät aikataulut pitivät kutinsa, eikä missään vaiheessa tullut ikävää kiireellä tekemistä. Telegraafin avulla saimme viestimme läpi. Päivä oli järjestetty ja toteutettu ammattitaitoisesti vaativa kohderyhmä huomioiden. Ilman Telegraafin hyviä toimittajakontakteja emme olisi saaneet toimittajia osallistumaan näin runsaslukuisesti, Elina Rantamäki toteaa.

SaloShops - kaupungin kokoinen kauppapaikka on osa Yrityssalon koordinoimaa ESR-rahotteista kehittämishanketta UKK - Uusi kasvu ja kansainvälistyminen. Rahoitus on myönnetty Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta ja projekti on osa äkillisen rakennemuutoksen toimenpiteitä. Projektilla tavoitellaan merkittävää liikevaihdon kasvua sekä yritysyhteistyön lisäämistä alueen pk-yrityksiin. Lisätietoja: www.saloshops.fi

Hyvä tarina on julkaistu 9/2013.

LUE KAIKKI HYVÄT TARINAT
Tilaa uutiskirje