english

Messuille julkisuutta ja kävijöitä

Telegraafi apuna AudioVisual-messujen viestinnässä

Audiovisuaalisen alan toimialaliitto Avita ry järjesti kansainväliset AudioVisual 2013 -messut marraskuussa Helsingin messukeskuksessa. Messut ovat Pohjois-Euroopan, Baltian ja Pietarin alueen laajin ja merkittävin audiovisuaalisen alan ammattitapahtuma. Kävijöitä oli noin 10 000. Telegraafi vastasi messujen media- ja sidosryhmäviestinnästä.

– Messut ovat meille erittäin tärkeä tapahtuma ja myös osa toimialaliittomme varojen hankintaa. Halusimme messuille mahdollisimman paljon näkyvyyttä juuri meille oikeissa kohderyhmissä, jotta saisimme näytteilleasettajien tuotteet ja palvelut esille runsaalle kävijäjoukolle, kertoo Avita ry:n toiminnanjohtaja ja messujärjestelyistä vastannut Timo Tuominen.

Viestinnän työkaluiksi valittiin mediatiedotteet sekä kohdennetut uutiskirjeet sidosryhmille. Messujen tarjonnasta valittiin muutama tärkein teema, joista kerrottiin medialle.

– Halusimme paneutua niihin asioihin, joihin AudioVisual-messut antavat vastauksia. Valitsimme aiheiksi ajankohtaisasioista muun muassa langattomien mikrofonien taajuusmuutoksen sekä audiovisuaalisten tuotteiden elinkaariajattelun. Langattomien mikrofonien käyttämän taajuusalueen muutos koskettaa lähes kaikkia suomalaisia. Toinen tärkeä asia oli audiovisuaalisten laitteiden elinkaariajattelu, jota suomalaiset yritykset ja organisaatiot ei ota riittävästi huomioon hankinnoissa. Kalliimpi laite voi säästää käytössä kymmeniä tuhansia euroja.

Ulkopuolinen asiantuntija tuo uusia näkökulmia

Valitut teemat kiinnostivatkin tiedotusvälineitä, ja niistä kirjoitettiin lähes 40 mediassa ja keskusteltiin lukuisilla foorumeilla.

– Olen tyytyväinen teemojen herättämään keskusteluun ja sitä kautta liittomme saamaan julkisuuteen. Liitolla on hyvin rajallinen määrä omia resursseja, jolloin ulkopuolisen ammattilaisen käyttö on tehokasta ja järkevää. Lisäksi se säästi omaa aikaani, joka messujärjestelyjen keskellä oli todella tiukalla, sanoo Timo Tuominen.

– Viestintä vaatii omaa erikoisosaamista. Varsinkin tämäntyyppisella suppealla erikoisalalla on hyvä saada ulkopuolista näkemystä siitä, mikä mediaa kiinnostaa, miten tiedotteen näkökulma kannattaa valita ja miten käytännön asiat hoidetaan. Ajankäytöllisesti oli myös hienoa, että Telegraafin edustaja oli hoitamassa mediakontakteja messujen aikana, Timo Tuominen kiittää.

Hyvä tarina on julkaistu 4/2014.

LUE KAIKKI HYVÄT TARINAT
Tilaa uutiskirje