english

Makumatka oli menestys

Toimittajat tutustuivat paikallisten valmistajien herkkuihin

Täysi bussilastillinen lehdistön edustajia pääsi huhtikuussa 2010 maistelemaan varsinaissuomalaista lähiruokaa. Tammimetsä Oy:n ja Telegraafin järjestämällä toimittajavierailulla tutustuttiin Perniön Lihan, Ciderhousen ja Kahvila Aschanin toimintaan.

Lounas nautittiin ravintola Roccassa, ja ilta huipentui Turun Kauppahallin ensimmäistä kertaa järjestetyille viinijuhlille. 

- Bussissa oli hyvä tunnelma, ja toimittajat olivat selvästi innoissaan mukana olleista yrityksistä ja heidän tuotteistaan. Vaikka tämänkaltaisen tilaisuuden päätavoite onkin juuri tietoisuuden lisääminen ja kontaktien luominen, on tapahtuma poikinut jo näin viikko järjestämisen jälkeen haastattelupyyntöjä sekä tuotemainintoja lehtiin, Tammimetsä Oy:tä ja ravintola Roccaa edustava Aki Wahlman sanoo tyytyväisenä.

Tärkeitä kontakteja syntyi puolin ja toisin

Vierailulle ilmoittautui yhteensä 18 toimittajaa. Mukana oli päätoimittajia, ruokatoimittajia, toimituspäälliköitä, freelancer-toimittajia sekä paikallisen sanomalehdistön edustajia. Medioista edustettuina olivat muun muassa Gloria, Glorian ruoka&viini, Anna, ET-lehti, Viva, Eeva, Iltalehti ja Turun Sanomat. Päivän aikana mukana olleet yrittäjät pääsivät esittelemään toimittajille omaa toimintaansa, osaamistaan ja tuotteitaan. Hyviä kontakteja syntyi puolin ja toisin.

- Lähiruoka on juuri nyt kovassa nosteessa. Varsinais-Suomessa on paljon hyviä tuotteita, joita pitäisi saada enemmän esille. Tällaiset tilaisuudet ovat hyvä keino tietoisuuden lisäämiseen, Wahlman toteaa.

”Yhteistyö sujui loistavasti”

Telegraafi huolehti toimittajien kutsumisesta ja käytännön järjestelyistä sekä piti huolen siitä, että vierailuun kohdistuvat odotukset ja lupaukset tulevat täytetyiksi.

- Telegraafi onnistui saamaan mukaan valmistajien kannalta tärkeimmät mediat ja niiden edustajat. Järjestelyt sujuivat moitteettomasti ja Telegraafi piti koko ajan hyvää huolta tapahtuman kokonaisuudesta ja sujuvuudesta, Wahlman kiittelee.

- Olemme erittäin tyytyväisiä. Kutsuista lähtien tapahtuma oli onnistunut. Yhteistyö sujui joustavasti ammattimaisen viestintätoimiston kanssa. 

Kiinnostava ohjelma houkuttelee mukaan

Aikakauslehtien toimittajat olivat tutustumassa turkulaisiin elintarvike-alan yrityksiin viimeksi vuosi sitten. Myös silloin osallistujamäärä oli korkea.

- Tärkeintä tällaisen tilaisuuden onnistumisessa on kiinnostava ohjelma sekä hyvät kontaktit, jotta toimittajat saadaan innostettua mukaan. Telegraafilla on pitkät ja toimivat yhteistyösuhteet sekä paikalliseen mediaan että aikakauslehtien toimittajiin, toimitusjohtaja Marja-Terttu Rantanen Telegraafista toteaa.

Hyvä tarina on julkaistu 4/2010.

LUE KAIKKI HYVÄT TARINAT
Tilaa uutiskirje