english

Skanssi satsaa viestintään

Tuntemattomasta kauppapaikasta kaikkien tuntemaksi kauppakeskukseksi

Turkulaisen Kauppakeskus Skanssin ja Telegraafin yhteistyö on jatkunut jo usean vuoden ajan. Viisi vuotta hiljattain täyttänyt kauppakeskus on onnistunut lanseerautumaan Turun kauppakeskusmarkkinaan menestyksekkäästi.

– Kun tiedottaa avoimesti ja pitkäjänteisesti, saa viestin usein mahdollisimman totuudenmukaisena eteenpäin. Olemme onnistuneet lanseerauksessa hyvin. Uskon, että avoimella ja ammattimaisella viestinnällä on ollut onnistumisessamme suuri merkitys, Kauppakeskus Skanssin toimitusjohtaja Liisa Nikkanen toteaa.

”Ammattitaito, asiantuntevuus ja nopeus tärkeää”

Kauppakeskus Skanssin avatessa huhtikuussa 2009 Skanssi oli tuntematon kaupunginosa, jossa ei oltu koskaan käyty kauppaa. Finanssikriisin myötä kuluttajien luottamus talouteen oli ennätyksellisen alhaalla. Haasteita riitti. Mediahiljaisuus haluttiin rikkoa, ja Skanssi alkoi etsiä itselleen sopivaa viestintäkumppania.

– Avajaisten mukanaan tuoma mediajulkisuus hiipui syksyyn mennessä, eikä oman väen aika riittänyt viestinnän tekemiseen. Vuoden 2009 lopulla mediassa oli kielteistä kirjoittelua uuden kauppakeskuksen tiimoilta. Päätimme, että alkuvuonna 2010 pidämme tiedotustilaisuuden medialle. Halusimme viestiä mahdollisimman avoimesti sekä ulkoisesti että kauppakeskuksen sisällä. Tätä strategiaa toteuttamaan tarvitsimme ammattitaitoisen ja ennen kaikkea liiketoimintaamme ymmärtävän sekä nopeasti reagoimaan pystyvän viestintätoimiston, Liisa Nikkanen sanoo.

Strategiasta käytäntöön

Telegraafin ja Kauppakeskus Skanssin yhteistyö alkoi viestintästrategian tekemisellä, jonka pohjalta toimenpiteitä on toteutettu jo reilun neljän vuoden ajan. Tiedottamista on tehty säännöllisesti sekä paikallisiin että myös valtakunnallisiin viestimiin. Telegraafi on auttanut tarvittaessa myös sisäisessä viestinnässä sekä kauppakeskuksen muiden sidosryhmien saavuttamisessa.

– Tiedottaminen on tärkeä osa viestintää ja markkinointia. Varsinkin silloin, kun ollaan tekemisissä suurta joukkoa kiinnostavan asian kanssa. Tällainenhan kauppakeskus on. Olemme suuri työllistäjä alueella, ja potentiaalisia kuluttajia ovat kaikki varsinaissuomalaiset - näiden kautta kuulumisemme koskettavat suurta joukkoa ja kiinnostavat myös mediaa, Liisa Nikkanen sanoo.

”Hyvin onnistunut yhteistyö”

Tiedotuskampanjoiden avulla on kerrottu muun muassa kauppakeskuksen liiketoiminnasta, vastuullisuudesta ja erilaisista tapahtumista sekä tuettu positiivisen yrityskuvan luomista. Kauppakeskus Skanssista ovat kirjoittaneet muun muassa Helsingin Sanomat, Turun Sanomat, Åbo Underrättelser, Yle, Radio City, Aamuset, Turkulainen, Varsinais-Suomen Yrittäjä, Manialehti, Kulmakunta, Rannikkoseutu, Kaarina-lehti, Auran Aallot, Rakennuslehti ja Locus. 

– Mielestäni olemme onnistuneet hyvin yhteistyössämme Telegraafin kanssa. Ehdottomana etuna on ollut se, että telegraafilaiset ovat osa tiimiämme, mutta he tuovat tekemiseemme myös ulkopuolisen näkemyksen ja pystyvät siinä roolissa arvioimaan eri asioidemme kiinnostavuutta myös lehdistön kannalta, Liisa Nikkanen sanoo.

Hyvä tarina on julkaistu 5/2014.

LUE KAIKKI HYVÄT TARINAT
Tilaa uutiskirje