english

Karikatyyri vangitsee kohokohdat

Claudia Hidvègi piirtää Telegraafin pidettyä sarjakuvaa

Hyvä karikatyyri onnistuu olemaan omistajansa näköinen yksinkertaista sääntöä noudattamalla. Se, mitä ihmisestä jää mieleen, piirretään liioitellusti paperille. Mitä simppelimpi ja pelkistetympi lopputulos on, sitä parempi.

- Jos on iso nenä, on se karikatyyrissa todella iso. Ja päinvastoin. Mutta hyvässä karikatyyrissä on mukana myös ihmisen persoona. Tunnistettavuus syntyy, kun piirroksella on kohteensa ulkoiset ja sisäiset ominaisuudet, kuvittajaClaudia Hidvègi toteaa.

Telegraafin sarjakuvaa piirtävä Claudia, 21, on tehnyt erilaisia kuvitustöitä useille eri yrityksille ja organisaatioille. Karikatyyrejä on syntynyt muun muassa Otava Medialle verkossa julkaistuun oppimateriaaliin. Tuolloin kynän alle joutui joukko suomalaisen kirjallisuuden kärkinimiä, kuten Eino Leino, Aleksis Kivi, Juhani Aho ja Elias Lönnrot. Lisäksi Claudia on kuvittanut julisteita, levynkansia, kutsuja ja erilaisia kortteja.

Piirtäjä uppoutuu yksityiskohtiin

Lohjalta kotoisin oleva nuori lahjakkuus valmistuu syksyllä julkaisugraafikoksi, ja on hakenut opiskelemaan animaatiota Turun Taideakatemiaan. Vapaa-aikanaan Claudia opettaa Turun Kuvataidekoulussa 4-6-vuotiaiden ryhmää, yrittää aloittaa juoksuharrastusta ja tietenkin piirtää.

- Olen piirtänyt yhtä kauan, kuin kynä on pysynyt kädessä. Varsinainen harrastaminen alkoi varmaan 12-vuotiaana. Piirtäminen on tapa rentoutua ja huvittaa itseään. En voisi kuvitella koskaan lopettavani sitä, Claudia miettii.

Claudia kuvailee itseään sekatekniikalla työskenteleväksi tussipiirtäjäksi. Maalaamiseen verrattuna piirtämisessä kiehtovat pikkutarkkuus ja yksityiskohtien loputon hiominen.

Ideoita löytyy kaikkialta

Claudia piirsi ensimmäisen sarjakuvan Telegraafille vuodenvaihteessa. Sarjakuva lukeneet ovat varmasti tunnistaneet naiskolmikosta Päivin, MT:n ja Marin. Kaksiruutuisen sarjakuvan piirtämisessä on omat haasteensa: ensimmäisen ruudun pitää esittää ongelma tai vitsi, joka toisessa ruudussa ratkaistaan. Alun perin sarjakuvan suunniteltiin liikkuvan viestinnän maailmassa, mutta aiheet ovat siirtyneet käsittelemään myös yleisempiä ajankohtaisia asioita.

- Ideat voivat syntyä mistä tahansa. Ajankohtaisista teemoista, arkielämästä, uutisista.

Claudia piirtää sarjakuvan aluksi käsin ja värittää sen tietokoneella. Joskus sarjakuva syntyy vain muutamassa tunnissa, välillä aikaa voi vierähtää koko päivä.

Muutoksia luvassa

Claudian mukaan Telegraafilaisten hahmot ovat alkaneet elää piirtäjänsä päässä omaa elämää, niin kuin karikatyyrien kanssa usein käy. Claudia suorittaa elokuussa julkaisugraafikon opintoihinsa kuuluvan työharjoittelun Telegraafissa, joten myös sarjakuvan esikuvat tulevat tutummiksi.

- Hyvin tehty karikatyyri on elävämpi kuin muotokuva, koska se ammentaa myös persoonasta. Kuukauden mittainen yhdessä työskentely näkyy ihan varmasti myös sarjakuvassa. Muutoksia on odotettavissa, piirtäjä lupaa ja hymyilee veikeästi. 

Hyvä tarina on julkaistu 6/2010.

LUE KAIKKI HYVÄT TARINAT
Tilaa uutiskirje