english

Vuoden 2020 viestinnän trendit

Julkaistu 23.01.2020

2010-luku oli aikaa, jolloin sosiaalinen media löi lopullisesti läpi, tekniikka kehittyi ja älypuhelimet valtasivat suomalaisten taskut. Nyt tietoa on saatavilla lähestulkoon koko ajan, ja kansa on oppinut myös vaatimaan ymmärrettävää, nopeaa ja kiinnostavaa viestintää. 

Teknologian hurja kehitys maalasi vahvasti viime vuosikymmentä. Kehityksen myötä myös viestintä on kokenut suuria muutoksia. Forbes-lehti keräsi viime vuoden päätteeksi yhteen viestinnän trendejä vuodelle 2020. Poimimme niistä muutaman tarkempaan tarkasteluun:

1. Brändiaktivismi

Brändiaktivismilla tarkoitetaan, että yrityksiltä ja organisaatiolta odotetaan yhä enemmän julkisia kannanottoja pinnalla oleviin kysymyksiin. Kuluttajat vaativat nyt yrityksiltä tekoja esimerkiksi ilmastonmuutoksen hillintään ja valitsevat kuluttamansa brändit tulevaisuudessa yrityksen imagon perusteella. 

2. Vaikuttajat

Sosiaalisen median vaikuttajien määrän ja vaikutusvallan uskotaan edelleen kasvavan. Yritysten nähdään panostavan yhä enemmän vaikuttajamarkkinointiin ja ottavan sitä enemmän myös omiin käsiin. Oma ennustuksemme on, että etenkin mikrovaikuttajien merkitys kasvaa vaikuttajabuumin myötä. 

3. Livevideot 

Vuonna 2020 yritykset ottavat haltuun livevideot, jotka ovat aiemmin olleet ominaisia sosiaalisen median vaikuttajille. Livelähetykset tarjoavat yrityksille mahdollisuuden kertoa yrityksensä tarinaa ja työntekijöiden arjesta autenttisemmin ja tuovat yrityssisältöä lähemmäs sitä, mitä kulutetaan myös vapaa-ajalla. 

4. Podcastit

Podcastien suosion uskotaan jatkuvan vahvana myös vuonna 2020. Ennustamme, että jatkossa menestyvät laadukkaasti käsikirjoitetut ja tuotetut podcast-sarjat. Yrityksille podcastit tarjoavat uuden tarinallisen viestintäväylän. 

5. Mikrotargetointi

Mikä mikrotargetointi? Termillä tarkoitetaan esimerkiksi mainossisällön yhä täsmällisempää kohdentamista. Asia ei ole uusi, mutta se ottaa todennäköisesti harppauksia lähivuosien aikana. Tekniikan kehittyessä meistä kaikista on tarjolla yhä yksilöidympää tietoa, jonka perusteella erilaisten sisältöjen yksilöidympää kohdentamista voi tehdä. 

Vastuullisuus kiinnostaa kuluttajaa 

Yleisesti tämän vuoden viestintätrendiksi voi nimetä vastuullisuuden. Sama teema tulee todennäköisesti leimaamaan isoa osaa alkaneesta vuosikymmenestä. Kuluttajat kaipaavat jatkuvasti tietoa kuluttamiensa tuotteiden tai palveluiden alkuperästä ja eettisyydestä. Samalla myös yritysten tavat toimia ja erilaiset yrityskulttuurit kiinnostavat. 

Moni hyväksi todettu keino toimii viestinnässä myös vuonna 2020. Pohjan luo edelleen viestinnän huolellinen suunnittelu, media on kiinnostunut uutisista ja sisältöjen tulee palvella kohderyhmiä. Ihmiset kiinnostavat ihmisiä, ja selkeällä ja hyvällä ilmaisulla on viestintäkanavien ja -keinojen viidakossa yhä suurempi rooli.  

Kirjoittanut Minna Seppälä

Voimmeko olla avuksi?

Marja-Terttu Rantanen

Toimitusjohtaja, osakas
puh. 0400 232 970
mt@telegraafi.fi 

LinkedIn >

Lue lisää

Blogista poimittua:

Vuoden 2020 viestinnän trendit


Lue lisää
Blogista poimittua:

Pidä huoli palvelustasi viestinnän avulla


Lue lisää
Logomo

Suunnitelmallista viestintää Logomolle


Lue lisää
Schneider Electric

Viestintä kasvatti brändinäkyvyyttä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Muista viestiä myös kesällä


Lue lisää
Naantalin Energia

Visuaalista viestintää Naantalin Energialle


Lue lisää
J-Isännöinti

Viestinnän ulkoistamisella lisätunteja työpäivään


Lue lisää
Blogista poimittua:

Ei räiskintää vaan laadukasta viestintää


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Suunnittelun avulla ryhtiä viestintään


Lue lisää
Blogista poimittua:

Millaista on hyvä sisältö? Mitä hyötyä siitä on yritykselle?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Kuka on asiantuntija?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Konsultti säästää aikaa ja rahaa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Hyppy pöydän toiselle puolelle


Lue lisää
Medikumppani

Medikumppanin monipuolinen viestintäkumppani


Lue lisää
Kirami

Kuukausisopimuksella tehokkuutta viestintään


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Asiakastyytyväisyyskysely: ”Telegraafi on minun valintani”


Lue lisää
Aromtech

Viestinnästä voimaa tyrniöljymarkkinoille


Lue lisää
Blogista poimittua:

Liian kiire suunnitteluun?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Viisi hyvää syytä laatia somesuunnitelma


Lue lisää
Blogista poimittua:

Tietosuoja-asetus ei tapa viestintää


Lue lisää
Barona

Medianäkyvyys toi lisää asiakkaita


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Toimittajatilaisuuden tuloksena laaja medianäkyvyys


Lue lisää
Sairaala NEO

Brändin rakennusta ja kokonaisvaltaista viestintää Sairaala NEO:lle


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Toimittajat saariston syleilyssä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Olenko tehokas vai vaan puuhakas?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Soitellen someen?


Lue lisää
Sairaala NEO

Medianäkyvyyttä murto-osalla mainosbudjetin hinnasta


Lue lisää
Blogista poimittua:

Katoaako aikasi someen?


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Suorat sanat koulutettavien suusta


Lue lisää
Blogista poimittua:

Rohkeasti esille


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Vuosikello muistuttaa viestinnän toimenpiteistä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Älä unohda milleniaaleja!


Lue lisää
Blogista poimittua:

Mitä halusitkaan myydä minulle?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Lyhyt muistilista tapahtumien järjestämiseen


Lue lisää
Blogista poimittua:

Onko viestisi tarpeellinen?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 5/5


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 4/5


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 3/5


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 2/5


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 1/5


Lue lisää
Tilaa uutiskirje