english

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 3/5

Julkaistu 16.06.2014

Aloitin muutama viikko sitten viestinnän suunnitteluun liittyvän vinkkisarjan. Ensimmäisessä osassa kävin läpi nykyisen tilanteen määrittelyn suunnittelun pohjaksi, ja toinen vinkki keskittyi viestinnän kohderyhmiin. Nyt mietitään viestinnän tavoitteita, ja ennen kesälomia ehdimme vielä paneutua ydinviesteihin ja viestinnän vuosikelloon.

3/5 Päätä, mitä viestinnällä halutaan saavuttaa

Viestinnän päätavoitteen määrittely on hyvin yksinkertaista: viestintä tukee liiketoiminnan tavoitteiden toteutumista. Kaikki viestinnän tavoitteet johdetaan siis yrityksen liiketoimintastrategiasta. Viestinnällä ei tulisi olla sellaisia tavoitteita, jotka eivät liity liiketoiminnan tavoitteisiin. Kun viestinnän suunnittelu alkaa nykytilan määrittelystä, tavoitteita pohdittaessa mietitään, miltä yritys haluaa tulevaisuudessa näyttää.

Viestinnän tavoitteet kannattaa määritellä kohderyhmittäin. Mieti, miten yrityksesi haluaa tulla tunnetuksi eri sidosryhmissään, miten se erottuu kilpailijoistaan ja mitä eri kohderyhmien tulisi tietää yrityksestäsi. Nykytilan määrittelyssä esille tulleet erityisen vaikeat tai huonossa hoidossa olevat asiat on hyvä ottaa huomioon.

Hyvä tiivistelmä viestinnän tavoitteista on esimerkiksi taulukko, johon kirjataan viestinnän kohderyhmät yksi kerrallaan, niihin liittyvät tavoitteet ja lopuksi vielä viestinnän välineet ja keinot, joihin palataan parin viikon päästä. Sitä ennen eli ensi viikolla mietitään yrityksen ydinviestejä.

Kirjoittanut Päivi Luoti
Tilaa uutiskirje