english

Viisi vinkkiä rekrytointiviestintään

Julkaistu 14.11.2018

Rekrytointiviestinnän tulisi alkaa jo ennen kuin yhtään rekrytointi-ilmoitusta on julkaistu. Eri kanavissa positiivisesti esillä olevat yritykset kiinnostavat hakijoita – paljon ennen kuin yhtään paikkaa on avoinna. 

Rekrytointiviestinnässä yrityksen viestintää tarkastellaan ulkopuolisen silmin: miten yritys näkyy esimerkiksi mediassa, kertovatko työntekijät arjestaan somessa tai nettisivuilla, millaisia painotuksia on rekrytointi-ilmoituksissa ja millaisen viestin nettisivut antavat yrityksestä.

Oman toiminnan tarkastelu ulkopuolisen silmin ei ole aina helppoa. Vaikka jostain uudesta asiasta olisi yrityksen sisällä puhuttu kyllästymiseen asti, tietävät ulkopuoliset siitä heikosti. Toisto, systemaattisuus ja eri kanavien sekä kohderyhmien huomiointi on tärkeää kaikessa viestinnässä.  

Rekrytointi-ilmoitukset kuntoon

Rekrytointi-ilmoituksen sisältöön kannattaa satsata aikaa ja käyttää asiantuntijan apua. Tärkeää on miettiä miten yrityksen arvot tulevat esille, miten työpaikan tarjoamista eduista kerrotaan ja vastaavatko titteli sekä työnkuva toisiaan. Entä miten kerrotaan etenemismahdollisuuksista?

Tärkeimmät viestit kannattaa kirjoittaa valmiiksi, kun rekrytointi on vasta alkamassa. Mieti miten kiität hakemuksesta ja kerrot miten haku jatkuu. Entä millainen viesti laitetaan hakijalle, jonka osalta rekrytointi ei jatku eteenpäin? Palaute on hakijalle aina tärkeää – onko sen antamiseen varattua aikaa?

Vinkit toimivaan rekrytointiin:

  1. Toimi jo ennen kuin osaajista on pulaa: perusta luodaan pitkäjänteisellä viestinnällä, jota tehdään myös silloin, kun ei ole rekrytointitarvetta.

  2. Nettisivut ajan tasalle: millaisen kuvan yrityksestä saa nettisivujen kautta? Laita kuntoon yhteystiedot ja henkilöstöesittelyt sekä kerro yrityksen arvoista ja visiosta. 

  3. Kokonaisuus kuntoon: varaa asiasta päättävien henkilöiden kalenteriin aikaa sekä rekrytoinnin suunnittelulle että päätösten tekemiselle. Tee kunnon aikataulu ja suunnitelma.

  4. Mieti kohderyhmät ja kanavat: jos etsit valmistumassa olevaa opiskelijaa, hyödynnä korkeakoulujen rekrytointikanavat. Jos taas etsit kokemusta omaavaa ammattilaista, muista erilaiset rekrytointipalvelut, suorarekrytoinnit ja LinkedIn.

  5. Mieti millaisia mielikuvia rekrytointi-ilmoitus herättää: laita hakemuspohja kommentointikierrokselle eri tehtävissä toimiville kollegoille.

Haluatko tietää lisää? Ota yhteyttä! 

Kirjoittanut Anna Koivisto
Tilaa uutiskirje