english

Viisi hyvää syytä laatia somesuunnitelma

Julkaistu 07.02.2018

Sosiaalinen media on monelle yritykselle korvaamaton osa monikanavaista viestintää ja markkinointia. Kuten kaikessa viestinnässä, myös somemaailmassa suunnittelu kannattaa aina.

Olennaista on miettiä ensin tavoitteet ja kohderyhmät. Pohdi myös, mihin haluat kohderyhmää ohjata? Haluatko houkutella heidät nettisivuille tai esimerkiksi blogiin?

Sosiaalisen median suunnitelma kannattaa rakentaa asiantuntijasisällön ympärille. Pidä kirkkaana mielessä hyödyt, joita tarjoat kohderyhmälle. Tottele 1/7-sääntöä, eli anna ensin seitsemän hyötyä ja hypetä vasta sen jälkeen omaa tuotetta tai palveluasi.

Blogikirjoitukset, artikkelit ja referenssit voivat kulkea loogisesti teema kerrallaan, mikä tuo systemaattisuutta someviestintään. Ihmiset ja persoonat kiinnostavat aina, joten muista säännöllisesti nostaa yrityksen työntekijöitä esiin.

Kivenkovien asiantuntijasisältöjen vastapainoksi suosittelen kirjaamaan ylös tärkeät tapahtumat, sesongit sekä erilaiset teema- ja merkkipäivät. Arkiset tilannepäivitykset ovat myös tärkeä osa monipuolista somesuunnitelmaa. Hauskat toimistokoirajutut eivät kyllästytä koskaan. Ajankohtaisiin uutisiin tarttuminen luo vaikutelman ajan hermolla olevasta yrityksestä.

Miksi somesuunnitelma kannattaa?

  1. Pysyt yhtenäisellä linjalla.
    Kun eri somekanavien sisällöt on kirjoitettu suunnitelmallisesti, viestinnän sävy ja tyyli pysyvät yhtenäisenä. Laadukas kuvamaailma tukee yrityksen visuaalista ilmettä ja lisää tunnistettavuutta.
  2. Vältät unohduksia.
    Kun tärkeät tapahtumat ja merkkipäivät löytyvät suunnitelmasta, ne eivät pääse unohtumaan. Kuka nyt muistaisi ulkoa, milloin vietetään kansainvälistä sushipäivää?
  3. Helpotat vastuun jakamista.
    Valmista somesuunnitelmaa on helppo jakaa eteenpäin muille. On myös tärkeää, että esimerkiksi tulevat teemat, blogit ja asiantuntijaesittelyt ovat kaikkien tiedossa.
  4. Säästät aikaa.
    Kun sisällöt on kirjattu alustavasti valmiiksi, säästät viikoittain merkittävästi aikaa.
  5. Vältät luomisen tuskan.
    Somesuunnitelman rakentaminen vaatii hieman luovuutta, ideointikykyä ja aikaa, mutta kun suunnitelma on saatu kasaan, some ei vaadi sinulta luovuuden kukoistusta joka viikko.

Laadittu somesuunnitelma ei ole kiveen kirjoitettu. Se elää ja mukautuu tilanteiden mukaan. Tee siis muutoksia aina tarpeen mukaan.

Oletko somesuunnitelmaa vailla? Ota yhteyttä!

Kirjoittanut Essi Rantanen
Tilaa uutiskirje