english

Viestintä on mainontaa vahvempaa

Julkaistu 23.11.2018

Viestien ja vaikutelmien virrassa voi oma markkinointiviesti helposti jäädä näkymättömäksi. Netin käyttäjien huomiosta kilpaillaan niin paljon, että he ovat jo oppineet sulkemaan silmänsä.

Banner blindness eli bannerisokeus on vuosia sitten havaittu ilmiö: netin sisältöjä selailevaa ärsyttävät kaikkialta tunkevat mainokset niin paljon, että niihin ei lopulta kiinnitetä mitään huomiota – eikä niitä siis lueta, klikata tai muisteta.

Mikä siis neuvoksi? Ratkaisu voi olla natiivimainonta.

Natiivimainonta tarkoittaa maksettua artikkelia toisen sivustolla tai toimituksellisen noston näköistä mainosta, joka voi johtaa omalle sivustolle. Se merkitään selvästi mainokseksi tai ilmoitukseksi. Printtijulkaisuissa natiivimainontaa vastaavat advertoriaalit, televisio-ohjelmissa tuotesijoittelu. Natiivimainonta ei ole uusi asia: se on sisältömarkkinointia, jota on ollut eri medioissa jo 100 vuotta.

Natiivimainos nousee lukijan silmien eteen osana uutisvirtaa ympäristössä, jossa hän on jo valmiiksi kiinnostunut lukemaan aihepiiristä. Kiinnostava artikkeli vetää lukijoita puoleensa, kasvattaa tunnettuutta ja tuo liikennettä mainostajan sivuille.

Satsaus sisältöön kannattaa

Hyvin tehty natiivimainonta tuo esille mainostajan asiantuntemusta. Kun lukija kokee saavansa artikkelista jotain hyötyä tai kun artikkeli on tarpeeksi kiinnostava, ei häntä häiritse se, että kyseessä onkin mainos – varsinkin, kun se hänelle avoimesti kerrotaan. Natiivimainos koetaan luontevaksi osaksi lukukokemusta.

Natiivimainoksen luominen ei ehkä ole yhtä helppoa kuin mainosbannerin, mutta satsaus kannattaa: vaikutus on tehokkaampi, muistijälki pitempi ja luotua aineistoa voi myöhemmin hyödyntää muissa kanavissa.

Ota yhteyttä, niin luomme sinulle yhdessä natiivimainontaa!

Kirjoittanut Ulla-Mari Uusitalo
Tilaa uutiskirje