english

Viestintä houkuttelee ja erottaa

Julkaistu 04.09.2020

Ei riitä, että yrityksen tuote tai palvelu on täydellinen. Asiakkaiden on myös tiedettävä, että sellainen on tarjolla. Yrityksen pitää siis kertoa tuotteistaan, niiden ominaisuuksista ja ostopaikasta. On myös erottauduttava muista samantyyppistä tuotetta tarjoavista yrityksistä. Tässä viestintä on oivallinen keino. Parhaan tuloksen saa, kun viestii suunnitelmallisesti. 

Kuten tiedämme, jos toimenpiteellä ei ole aikarajaa ja vastuuhenkilöä, se jää helposti tekemättä. Aina tulee jotakin muuta tärkeämpää. Viestinnässä tämä tarkoittaa sitä, että koko organisaatio viestii omia asioitaan sattumanvaraisesti tai vielä todennäköisemmin, kukaan ei kerro mistään mitään. 

Viestintä on investointi, ja viestinnän suunnittelu tekee siitä tavoitteellista ja mitattavaa. Kun suunnittelee hyvin, käytössä olevat voimavarat, usein rajalliset, tulevat tehokkaammin käytettyä. Myös kiireestä johtuva säätö vähenee, ja ajankäyttö ja budjetointi helpottuvat. 

Viestinnän avulla näkyvämpää liiketoimintaa 

Viestinnän suunnittelu perustuu yrityksen liiketoimintaan ja sen tavoitteisiin. Viestinnän tavoitteena on tukea liiketoiminnan tavoitteiden toteutumista.

Viestinnän suunnittelussa analysoidaan nykytilannetta, mietitään viestinnän tavoitteet, kohderyhmät ja viestinnän sävy sekä kirkastetaan kilpailuetuihin perustuvat ydinviestit. Lisäksi käydään läpi yritystä hyödyttävät kanavat ja sisältötyypit. Vuosikelloon tai road mapiin merkitään käytännön toimenpiteet, keinot, kanavat ja mittarit sekä vastuuhenkilöt. 

Alla lyhyt vinkkilista viestinnän suunnittelun aloittamiseen.

  • Ryhdy toimeen. Tärkeintä on ymmärtää viestinnän merkitys tunnettuuden ja myynnin kasvattamisessa ja ennen kaikkea aloittaa suunnittelu. 

  • Aloita pienestä. Älä haukkaa liian isoa palaa, vaan keskity kaikkein tärkeimpiin asioihin, kuten viestinnän tavoitteisiin, kohderyhmiin ja ydinviesteihin.

  • Ole pitkäjänteinen. Viestintä vaatii kärsivällisyyttä, tulokset eivät välttämättä näy heti.

  • Ole rohkea. Tuloksellinen ja erottuva viestintä vaatii uskallusta kertoa omasta toiminnasta, päästää asiakkaat ääneen ja tuoda asiat esille ymmärrettävästi ja selkeästi.

  • Hyöty edellä. Mieti, millä tavalla viestintä hyödyttää kohderyhmiä. Vastaanottajat haluavat hyötyjä, eivät organisaatiojargonia.

 Tarvitsetko apua viestintään? Ota Yhteyttä!

Kirjoittanut Päivi Luoti

Voimmeko olla avuksi?

Marja-Terttu Rantanen

Toimitusjohtaja, osakas
puh. 0400 232 970
mt@telegraafi.fi 

LinkedIn >

Lue lisää

Blogista poimittua:

Viestintä houkuttelee ja erottaa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vuoden 2020 viestinnän trendit


Lue lisää
Blogista poimittua:

Pidä huoli palvelustasi viestinnän avulla


Lue lisää
Logomo

Suunnitelmallista viestintää Logomolle


Lue lisää
Schneider Electric

Viestintä kasvatti brändinäkyvyyttä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Muista viestiä myös kesällä


Lue lisää
Naantalin Energia

Visuaalista viestintää Naantalin Energialle


Lue lisää
J-Isännöinti

Viestinnän ulkoistamisella lisätunteja työpäivään


Lue lisää
Blogista poimittua:

Ei räiskintää vaan laadukasta viestintää


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Suunnittelun avulla ryhtiä viestintään


Lue lisää
Blogista poimittua:

Millaista on hyvä sisältö? Mitä hyötyä siitä on yritykselle?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Kuka on asiantuntija?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Konsultti säästää aikaa ja rahaa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Hyppy pöydän toiselle puolelle


Lue lisää
Medikumppani

Medikumppanin monipuolinen viestintäkumppani


Lue lisää
Kirami

Kuukausisopimuksella tehokkuutta viestintään


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Asiakastyytyväisyyskysely: ”Telegraafi on minun valintani”


Lue lisää
Aromtech

Viestinnästä voimaa tyrniöljymarkkinoille


Lue lisää
Blogista poimittua:

Liian kiire suunnitteluun?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Viisi hyvää syytä laatia somesuunnitelma


Lue lisää
Blogista poimittua:

Tietosuoja-asetus ei tapa viestintää


Lue lisää
Barona

Medianäkyvyys toi lisää asiakkaita


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Toimittajatilaisuuden tuloksena laaja medianäkyvyys


Lue lisää
Sairaala NEO

Brändin rakennusta ja kokonaisvaltaista viestintää Sairaala NEO:lle


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Toimittajat saariston syleilyssä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Olenko tehokas vai vaan puuhakas?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Soitellen someen?


Lue lisää
Sairaala NEO

Medianäkyvyyttä murto-osalla mainosbudjetin hinnasta


Lue lisää
Blogista poimittua:

Katoaako aikasi someen?


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Suorat sanat koulutettavien suusta


Lue lisää
Blogista poimittua:

Rohkeasti esille


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Vuosikello muistuttaa viestinnän toimenpiteistä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Älä unohda milleniaaleja!


Lue lisää
Blogista poimittua:

Mitä halusitkaan myydä minulle?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Lyhyt muistilista tapahtumien järjestämiseen


Lue lisää
Blogista poimittua:

Onko viestisi tarpeellinen?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 5/5


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 4/5


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 3/5


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 2/5


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 1/5


Lue lisää
Tilaa uutiskirje