english

Viesti selkeästi somessa

Julkaistu 23.10.2015

Kirjoitin syyskuussa siitä, miten välttää ulkopuoliseksi jäämisen pelkoa eli FoMOa (Fear of Missing Out) sosiaalisen median aikakaudella. Mitä yritysten tulisi ilmiöstä ajatella?

Selkeä viestintä kaiken A ja O

Olennainen tieto voi hukkua massaan, koska sosiaalisen median kanavia on nykyään niin paljon. Auta seuraajiasi varmistamalla, että tärkeimmät uutiset löytyvät sivuiltanne helposti. Jos tietojen saaminen vaatii kaikkien kanavien ja päivitysten lukemista, on niitä seuraavan helpompi ahdistua.

Tarkista faktat ennen päivitysten tekemistä, koska höntyily voi johtaa virheisiin. Älä kuitenkaan tingi nopeudesta. On tärkeää, että asiakkaasi voivat luottaa yrityksesi lähettämiin viesteihin.

Tiedota johdonmukaisesti

Keskitä tiedottaminen seuraajillesi sopivimpaan aikaan. Tarkista esimerkiksi Facebookin tilastoista, milloin seuraajasi ovat aktiivisimmillaan. Viesti johdonmukaisesti aina samoihin aikoihin: näin seuraajasi tietävät, milloin yritykselläsi on tapana julkaista tärkeimmät uutiset.

Voit päivittää mielenkiintoista taustatietoa somekanaviin mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Kurkistuksen kulissien taakse voit tehdä vaikkapa Snapchatin avulla.

Vastaa kommentteihin ripeästi. Kerro seuraajillesi, millä aikataululla yrityksesi vastaa viesteihin. Näin kenenkään ei tarvitse olla yötä päivää päivystämässä.

Ota yrityksesi viestintästrategiaa tehdessä huomioon, ettei some tunne taukoja. Keskustelut voivat elää omaa elämäänsä, kun yrityksen edustaja ei ole paikalla vastaamassa viesteihin.

Valjasta kanavat käyttöösi

Ota eri kanavat osaksi yrityksesi viestintää. Sosiaalinen media kaventaa yrityksen ja asiakkaan välistä kuilua. Mieti kuitenkin, mitä sisältöä laitat mihinkin kanavaan ja miksi.

Jos esimerkiksi yrityksesi toiminnan kannalta tärkeä tilaisuus sijoittuu ilta-aikaan, on livepäivittäminen perusteltua. Twitter sopii mainiosti tähän tarkoitukseen.

Vaikka aktiivisuus onkin valttia, käytä myös malttia. Liian runsas päivitystulva voi ärsyttää asiakkaitasi.

Terveisin,
Emma

Kirjoittanut Telegraafi
Tilaa uutiskirje