english

Telegraafista apua kansainväliseen viestintään

Julkaistu 27.03.2018

Telegraafi liittyi talvella mukaan maailmanlaajuiseen viestintätoimistojen verkostoon. Eurocom Worldwide on perustettu vuonna 2002, ja se on yksi johtavista itsenäisten viestintätoimistojen yhteenliittymistä. Jäseninä on 27 viestintätoimistoa, joissa työskentelee runsaat 500 viestintäasiantuntijaa yli 50 paikkakunnalla. Toiminta kattaa yli tuhat asiakasyritystä 80 maassa. Vuosittainen konferenssi järjestettiin Berliinissä maaliskuun puolivälissä.

 

Esityksissä ja keskusteluissa pinnalla olivat muun muassa:

  • viestinnän mittaaminen
    • viestinnän tulosten mittaaminen on entistä tärkeämpää ja ihan yhtä vaikeaa kuin ennenkin
    • käytössä on paljon uusia työkaluja, mutta ne eivät ratkaise mittaamisen haasteita
    • onnistuminen lähtee siitä, että osataan miettiä yrityksen kannalta tärkein tavoite
    • mittareiden avulla saatavat luvut ovat apuvälineitä todellisen tavoitteen saavuttamisessa
  • viestintätoimistojen on pidettävä huolta osaamisensa monipuolisuudesta
    • yleishenkilöiden tarve vähenee ja tulevaisuudessa tarvitaan entistä enemmän erikoisalojen osaajia myös viestintätoimistoissa
  • asiakkaan polun ja asiakaskokemuksen ymmärtäminen on tärkeää myös viestintätoimistoille
    • viestintätoimisto on parhaimmillaan asiakkaan läheinen kumppani
    • myös viestintätoimiston on hyödyllistä ymmärtää entistä syvemmin asiakkaan päätöksenteon prosessia ja erilaisia rooleja, päätöksenteon esteitä, kilpailevia tarjoajia sekä tunnistaa mahdollisia yhteistyökumppaneita
  • tekoäly tulee muuttamaan myös viestintää ja markkinointia
    • koneet kirjoittavat, kääntävät, tekevät videoita ja mittaavat jo nyt – mikä on viestinnän ammattilaisen rooli tulevaisuudessa?

Yksi tärkeimmistä viesteistä oli se, että viestintätoimistojen pitää olla alusta asti mukana luomassa ja ideoimassa kampanjoita, ei vain toteuttamassa viestinnän osuutta. Meiltä löytyy luovuutta ja kykyä monipuoliseen vaikuttamiseen kampanjan alusta loppuun – testaa vaikka!

Myös me Telegraafissa olemme todenneet käytännössä, että viestintä ja median kanssa työskentely on kulttuuri- ja maasidonnaista. Tiedottaminen ja median kontaktointi toteutetaan hyvin eri tavalla eri maissa. Paikallinen kumppani tuntee oman maansa tehokkaimmat tavat. Jos tarvitset apua kansainvälisessä viestinnässä, ota yhteyttä. Mietitään yhdessä paras viestinnän ratkaisu.

Kirjoittanut Päivi Luoti
Tilaa uutiskirje