english

Snäppäilyn salat yritykselle

Julkaistu 06.10.2015

Snapchat on erityisesti nuorten keskuudessa nopeasti kasvava sosiaalisen median palvelu. Sen avulla voi luoda, muokata ja lähettää kuvia ja videoita (snäppejä). Lisäksi palvelussa on chat-ominaisuus eli tekstillä viestittely ja kommentointi onnistuvat myös. Suomessa aktiivisesti snäppäileviä yrityksiä ovat esimerkiksi Fazer (fazersuomi), Sonera (soneraofficial), Hesburger (hesburgerfin) ja MTV (mtvsuomi).

Koko snäppäilyn idea perustuu hetkessä elämiseen. Yksityisesti lähetetyt snäpit säilyvät ainoastaan yhden katselukerran ajan (1–10 sekuntia), ja sen jälkeen ne katoavat. My story –osion snäpit sen sijaan voivat olla julkisia. Ne säilyvät vuorokauden ajan, ja niiden uudestaan katsominen on mahdollista. Aktiivisen käyttäjän kaikki päivän aikana lähetetyt julkiset snäpit löytyvät siis aikajärjestyksessä, peräkkäin tarinakokoelmana (My story).

Miten yritys snäppäilee?

Snäppien avulla yritys voi esimerkiksi markkinoida uutta tuotetta, kuvata salaista ”behind the scenes” -materiaalia sekä järjestää arvontoja tai kilpailuja. Yritys voi lisäksi tarjota seuraajilleen jotain konkreettista hyötyä esimerkiksi alennuskupongin muodossa. Haasteena on sisällön lyhyt kesto, eli jokainen sekunti on hyödynnettävä tarkasti.

Yritykselle Snapchat on hauska, rento, viihdyttävä ja parhaimmillaan koukuttava visuaalisen viestinnän työkalu. Jos kohderyhmäsi on aktiivinen Snapchatissa, kannattaa sinunkin olla. Yrityksen seuraaja ei halua missata tärkeitä snäppejä, koska tietää niiden katoavan silmänräpäyksessä. Saapuvaan snäppiin on siis pakko keskittyä, koska sitä ei pysty katsomaan enää uudelleen. Yksittäisellä snäpillä pystyy nopeasti herättämään huomiota ja sillä on mahdollisuus aktivoida yleisöä.

Snapchatissa tavoitteena on jakaa aitoa, hauskaa ja ainutlaatuista sisältöä. Kuviin lisätyt hymiöt, piirustukset ja tekstit antavat mahdollisuuden luoda vitsikästä sisältöä. Huolellisesti suunnitellut ja kauniisti muokatut kuvat sen sijaan kuuluvat Instagramiin. Snapchatissa kuvia ei tarvitse viimeistellä, joten sen käyttö ei vaadi paljon aikaa, vaivaa tai rahaa.

Miten snäppäilyssä pääsee alkuun?

Snäppäilyn maailmaan pääsee parhaiten kokeilemalla ja tutustumalla itse aktiivisesti palveluun. Alla oleva muistilista auttaa sinua pääsemään alkuun.

  1. Hyödylliset ja ainutlaatuiset snäpit herättävät huomiota ja niitä ei haluta missata.

  2. Ole hauska, rohkea ja aito. Huumori kuuluu snäppäilyyn.

  3. Erilaiset kuva-arvoitukset, kilpailut ja kupongit koukuttavat seuraajia.

  4. Älä suunnittele liikaa valmista sisältöä, mutta mieti mitkä ovat tavoitteesi.

  5. Hassuttelu on toki sallittua, mutta muista, että kuvakaappaus on aina mahdollista. Tällöin lähettämäsi snäppi ei katoa yhden katselukerran jälkeen.

Kuten muutkin sosiaalisen median palvelut, myös Snapchat kehittää itseään jatkuvasti. Uudet päivitykset tuovat lisää mielenkiintoisia ominaisuuksia käyttäjille. Tulevaisuus näyttää, miten erilaiset sponsoroidut selfiet, kuvien uudet tehosteet sekä maksulliset lisäosat vaikuttavat Snapchat-kulttuuriin.

 

Kirjoittanut Essi Rantanen