english

SEO – mitä se on?

Julkaistu 27.11.2017

SEO on yksi niistä lyhenteistä, joita digitaalisessa maailmassa paljon toistellaan. Search Engine Optimization eli sisällön optimoiminen hakukoneita varten tarkoittaa onnistuessaan sitä, että sinun sivusi nousee hakukoneiden hakutuloksissa mahdollisimman korkealle. Ja mitä korkeammalla tuloksissa olet, sitä enemmän sivuasi klikataan ja luetaan.

Oletko miettinyt, miten sinne top-kolmoseen tai edes top-kymppiin pääsee? Tuntuuko, että tuurilla, oikeita (mystisiä) lyhenteitä toistelemalla tai algoritmien sattumanvaraisella leikillä?

Ei se onneksi ihan niin vaikeaa ole.

Avainasemassa ovat hyvä sisältö, teknisesti hakukoneystävälliseksi rakennettu sivusto sekä laadukkaat linkit, jotka tuovat sivustollesi liikennettä. Sisällöntuottaja eli viestinnän tapauksessa tekstintuottaja voi vaikuttaa sisältöön ja jonkin verran myös linkkien saamiseen. Sivuston teknisen toimittajan ja/tai palveluntarjoajan vastuulla ovat oikein rakennetut sivut.

Entä se sisältö – millaista sen pitää olla?

Hakukoneita varten optimoidun sisällön tuottaminen on periaatteessa yksinkertaista: tekstissä pitää vastata niihin kysymyksiin, joita tiedonhakija esittää, ja käyttää niitä sanoja, joilla sivullasi olevia asioita tai sivustoosi liittyviä asioita haetaan. Ennen sisällön kirjoittamista kannattaa siis pohtia, pureskella ja tehdä hakusanatutkimusta, jotta tietää, mitä sanoja käyttää.

Teksti kirjoitetaan aina ihmiselle, ei hakukoneelle. Toimiva teksti on ihmisen silmille ja aivoille sopivaa ja sujuvaa, ja siihen on ripoteltu hakutermejä luonnollisella tavalla. Liiasta termien toistelusta rangaistaan, eli tuputtaa ei kannata, ettei sijoitus hakutuloksissa sen takia kärsi. Google (joka edelleen suvereenisti hallitsee hakukonemaailmaa) osaa nykyisin lukea jopa suomen haastavia taivutusmuotoja, joten hakutermejä ei tarvitse yrittää kangella vääntää tekstiin aina perusmuodossaan.

Hakukoneita varten sivustolle kannattaa toki lisätä joitakin elementtejä, kuten hakutuloksessa näkyvä otsikko ja kuvausteksti, kuville alt-tekstit ja avainsanalinkkejä oman sivuston muihin osioihin.

Linkkejä saat jakamalla

Hakutulosten kannalta merkitystä on myös linkeillä, jotka johtavat sivustollesi. Laatu on tässäkin valttia, eli linkki esimerkiksi Yleltä on parempi kuin linkki epämääräiseltä keskustelupalstalta. Miten sitten saat niitä linkkejä? Kun olet luonut hyvää sisältöä, jaa sitä aktiivisesti ja ole näkyvästi esillä erilaisissa kanavissa, niin viestiäsi aletaan jakaa: kiinnostava sisältö kiinnostaa aina muitakin kuin sinua.

Kirjoittanut Ulla-Mari Uusitalo
Tilaa uutiskirje