english

Pidä huoli palvelustasi viestinnän avulla

Julkaistu 15.01.2020

Bussilipun ostaminen kännykkään, loogisesti järjestetty lounasbuffetin linjasto ja verkkokauppa, joka ehdottaa valitsemaani juhlahameeseen sopivia asusteita – mukavia kokemuksia, joissa palvelu on onnistuttu miettimään käyttäjälleen helpoksi ja ymmärrettäväksi.

Erilaisilla viestinnän keinoilla selviydyn näistä arkipäivän asioista ilman hammasten kiristelyä. Joukkoliikennesovelluksen kieli on mietitty lyhyeksi ja kohti päätöksentekoa ohjaavaksi, uuden lounaspaikan ohjeistus on niin informatiivinen, ettei tarjottimen kanssa tarvitse toilailla muiden tukkona. Verkkokaupassa yhdistyvät selkeä ulkoasu, tarvittava toiminnallisuus ja pieni extra, joka tekee käyttökokemuksesta koukuttavan.

Asiakaskokemus pitää viimeistellä

Palvelumuotoilu voi olla terminä etäinen, mutta käytännössä jokainen meistä on päivittäin tilanteissa, jotka on joko palvelumuotoiltu – tai sitten ei.

Mietin tätä istuessani kolmatta tuntia autohuollon odotustilassa (kolme kovaa tuolia), joka sijaitsi keskusteluetäisyydellä henkilökunnasta. Palveluntarjoajalle olin kuitenkin näkymätön – siihen saakka, kunnes tuli aika näppäillä maksupäätettä.

Auto saatiin lopulta kuntoon, mutta mitä muuta sitten olisin kaivannut? Ehkä kupillista kahvia. Oma-aloitteista informointia sen suhteen, että huollon valmistuminen venyy luvatusta aikataulusta. (Suklaalevy etupenkilläkin olisi auttanut.)

Pieniä asioita, jotka tekevät palvelusta palvelua, jota haluaa suositella myös muille. Asiakaskokemus kaipaa huomiota, ja sen saa kuntoon viestinnällä.

Mietitty sisältö tukee toimintaa

Oli kyseessä sitten minkäkokoinen yritys tahansa, on hyvä miettiä mistä palvelu alkaa ja mihin se päättyy? Missä kohdissa syntyy hyvä kokemus? Miten asiakkaiden odotuksiin pyritään vastaamaan?

Viestintä tukee palvelumuotoilua sen eri kohdissa: tarvitsee yritys sitten apua brändinsä kehittämisessä, asiakasviestinnän parantamisessa, verkkopalvelun konseptoinnissa tai sisäisen viestinnän päivittämisessä. Suunnitelmallisella viestinnällä toiminta tehdään näkyväksi.

Aidosti asiakasta ajatellen tehty sisältö myös hyödyttää palvelun käyttäjiä eniten.

Kirjoittanut Kati Munkki

Voimmeko olla avuksi?

Marja-Terttu Rantanen

Toimitusjohtaja, osakas
puh. 0400 232 970
mt@telegraafi.fi 

LinkedIn >

Lue lisää

Blogista poimittua:

Vuoden 2020 viestinnän trendit


Lue lisää
Blogista poimittua:

Pidä huoli palvelustasi viestinnän avulla


Lue lisää
Logomo

Suunnitelmallista viestintää Logomolle


Lue lisää
Schneider Electric

Viestintä kasvatti brändinäkyvyyttä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Muista viestiä myös kesällä


Lue lisää
Naantalin Energia

Visuaalista viestintää Naantalin Energialle


Lue lisää
J-Isännöinti

Viestinnän ulkoistamisella lisätunteja työpäivään


Lue lisää
Blogista poimittua:

Ei räiskintää vaan laadukasta viestintää


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Suunnittelun avulla ryhtiä viestintään


Lue lisää
Blogista poimittua:

Millaista on hyvä sisältö? Mitä hyötyä siitä on yritykselle?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Kuka on asiantuntija?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Konsultti säästää aikaa ja rahaa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Hyppy pöydän toiselle puolelle


Lue lisää
Medikumppani

Medikumppanin monipuolinen viestintäkumppani


Lue lisää
Kirami

Kuukausisopimuksella tehokkuutta viestintään


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Asiakastyytyväisyyskysely: ”Telegraafi on minun valintani”


Lue lisää
Aromtech

Viestinnästä voimaa tyrniöljymarkkinoille


Lue lisää
Blogista poimittua:

Liian kiire suunnitteluun?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Viisi hyvää syytä laatia somesuunnitelma


Lue lisää
Blogista poimittua:

Tietosuoja-asetus ei tapa viestintää


Lue lisää
Barona

Medianäkyvyys toi lisää asiakkaita


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Toimittajatilaisuuden tuloksena laaja medianäkyvyys


Lue lisää
Sairaala NEO

Brändin rakennusta ja kokonaisvaltaista viestintää Sairaala NEO:lle


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Toimittajat saariston syleilyssä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Olenko tehokas vai vaan puuhakas?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Soitellen someen?


Lue lisää
Sairaala NEO

Medianäkyvyyttä murto-osalla mainosbudjetin hinnasta


Lue lisää
Blogista poimittua:

Katoaako aikasi someen?


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Suorat sanat koulutettavien suusta


Lue lisää
Blogista poimittua:

Rohkeasti esille


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Vuosikello muistuttaa viestinnän toimenpiteistä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Älä unohda milleniaaleja!


Lue lisää
Blogista poimittua:

Mitä halusitkaan myydä minulle?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Lyhyt muistilista tapahtumien järjestämiseen


Lue lisää
Blogista poimittua:

Onko viestisi tarpeellinen?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 5/5


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 4/5


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 3/5


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 2/5


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 1/5


Lue lisää
Tilaa uutiskirje