english

Ota Instagram-mainonta haltuun

Julkaistu 04.01.2016

Instagramin suosio kasvaa hurjaa vauhtia, mutta mainostajia on melko vähän. Instagram-mainonta on vielä uutta ja erilaista, joten näkyvyyden saaminen ei jää kovan kilpailun jalkoihin. Uuteen mainosilmiöön reagoidaan voimakkaasti, ja mainoksia klikataan helpommin kuin muissa somekanavissa. Jos Instagram-tilisi on saanut jo mukavasti seuraajia ja päivität sitä aktiivisesti, voi mainonta olla sinulle kokeilemisen arvoinen juttu.

Tutkimuksen* mukaan erityisesti Suomessa asuvien 13–29-vuotiaiden Instagramin käyttö on lisääntynyt merkittävästi viime vuosina. Jos kohderyhmäsi on aktiivinen Instagramissa, kannattaa omat tuotteet tuoda osaksi heidän kuvavirtaansa.

Oman kokemukseni perusteella uskallan väittää, että nuorille naisille Instagram on loistava inspiraation lähde ja mahdollisuus löytää uusia kiinnostavia brändejä. Parhaimmillaan matka Instagram-mainoksesta tuotteen ostotapahtumaan on yllättävän lyhyt.

Ideoita Instagram-mainontaan

  • Inspiraatio ja fiilis vetoavat Instagram-skrollaajiin.
  • Mainoskuvan tulee istua luontevasti kuvavirtaan, jolloin sitä ei edes ajatella mainoksena.
  • Hauskat ja arvoitukselliset kuvat pysäyttävät, jolloin skrollaaja klikkaa kuvaa mielellään.
  • Instagramia käytetään yleensä kännykällä. Keskity olennaiseen, koska pieneen mainoskuvaan ei mahdu montaa asiaa.
  • Jos haluat kuvalinkin avulla ohjata kävijöitä nettisivuille, huolehdi että kyseinen nettisivu toimii moitteettomasti myös mobiilissa.

Alla oleva Dansukkerin kuva on mielestäni hyvä esimerkki onnistuneesta Instagram-mainoksesta. Kuva on yksinkertainen, visuaalisesti houkutteleva ja sen teksti herättää positiivisia ajatuksia. Mainoskuvan alla oleva teksti ja toimintopainike kehottavat katsojaa klikkaamaan kuvaa ja osallistumaan kilpailuun.

Miten mainontaa tehdään?

Mainontaa varten sinulla tulee olla Facebook-sivu, johon Instagram-tilisi liitetään. Instagram-mainokset luodaan Facebookin mainostyökalun Power Editorin avulla. Mainonnan maksaminen, hallinta ja tulosten mittaaminen hoituvat myös Facebookin työkalujen avulla.

Mainosten kohdennuksissa hyödynnetään Facebookin tietovarastoja, minkä ansiosta mainokset voidaan osoittaa vain tietyille ryhmille tai esimerkiksi tietyistä asioista kiinnostuneille henkilöille. Onnistuneen mainoksen salaisuus oikea kohdennus ja mainoksen houkutteleva sisältö.

Voit aloittaa mainonnan hyvinkin pienellä summalla ja testata ensin sen toimivuutta. Aikataulun ja budjetin voit määritellä itse ja maksat esimerkiksi näyttökertojen tai klikkausten mukaan.

Mainonnan tekniset tärpit

  • Tavallisin mainosmuoto on kuva (vaakamuoto tai neliö), jossa saa olla enintään 20 % tekstiä.
  • Muita mainosmuotoja ovat video (max 30 sekuntia) tai kuvakaruselli (neljän kuvan sarja).
  • Mainostavoitteet auttavat sinua oikean mainostyypin valinnassa.
  • Mainokset ilmestyvät kuvavirran sekaan, mutta mainoskuvan tunnistaa oikeassa yläreunassa olevasta ”Sponsored” -tekstistä.
  • Mainoksen kuvateksti on enintään 300 merkkiä. Älä unohda #hashtageja.
  • Mainoksen tärkeä osa on toimintokutsu-painike, joka saa käyttäjän toimimaan (Varaa nyt / Ota yhteyttä meihin / Lataa / Lue lisää / Osta nyt / Rekisteröidy / Katso lisää).
  • Mainokseen on mahdollista saada aktiivinen linkki (siirrä nettisivuille, innosta lataamaan sovellus, kehota katsomaan video, houkuttele osallistumaan kilpailuun).

* Suomessa asuvien 13-29 -vuotiaiden nuorten sosiaalisen median palveluiden käyttäminen ja läsnäolo (2015) jonka tekijä on ebrand Suomi Oy & Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen 3.0 Muokkaamaton -lisenssillä.
 Teos on muunnelma teoksesta http://www.ebrand.fi/somejanuoret2015.

Kirjoittanut Essi Rantanen