english

Osaajista pulaa? – Laita rekrytointiviestintä kuntoon

Julkaistu 12.11.2018

Kauppalehti 19.10. kirjoitti miten Varsinais-Suomesta on tullut kotimaisen kasvun veturi. Kasvu on yrityksille aina toivottavaa, mutta tuo mukanaan monille aloille tiukan kilpailun parhaista tekijöistä. Mikä siis avuksi, kun osaajapula alkaa olla este yrityksen kasvulle tai nykyisten tilausten täyttämiselle? Yksi vastaus on rekrytointiviestintä.

Rekrytointiviestinnässä yrityksen viestintää tarkastellaan ulkopuolisen silmin: miten yritys näkyy median kautta lukijoille, millaista markkinointiviestintää se toteuttaa, löytyykö yrityksen työntekijöistä jotain vinkkiä somessa tai nettisivuilla, millaisia painotuksia on rekrytointi-ilmoituksissa ja millaisen viestin nettisivut antavat yrityksestä.

Oman toiminnan tarkastelu ulkopuolisen silmin ei ole aina helppoa: usein sitä luulee, että kyllä kaikki tästä meidän uudesta liiketoiminta-alueesta jo tietävät, kun sitä on yrityksessä kehitetty viimeiset kolme vuotta. Totuus on, että hyvin harva siitä on kuullut, jos sitä ei ole selkeästi lanseerattu eri kanavissa ja rummutettu jokaisessa asiakaskirjeessä ja messuständillä kuukausikaupalla.

Rekrytointi-ilmoitukset ovat myös vahva markkinointiviestinnän keino ja siksi niihin kannattaa satsata. Mitkä ovat ne arvot, jotka ilmoituksessa halutaan välittää, mikä on ilmoituksen kohderyhmä, miten työpaikan tarjoamista eduista kerrotaan ja miten titteli sekä työnkuva vastaavat toisiaan.

Sama koskee koko rekrytointiprosessia: onko yrityksessäsi mietitty, miten vastataan, kun hakemus saapuu, miten viestitään prosessin etenemisestä, onko aikataulu suunniteltu ja ketkä ovat mukana prosessissa.

Rekrytointiviestinnän tulisi alkaa jo ennen kuin yhtään rekrytointi-ilmoitusta on julkaistu. Eri kanavissa esillä olevat yritykset kiinnostavat potentiaalisia hakijoita jo paljon ennen kuin yhtään paikkaa on avoinna. Itsensä rohkeasti esille tuovat yritykset ja organisaatiot voivat saada valtavan määrän avoimia hakemuksia huippuhakijoilta, vaikka heillä ei olisi yhtään rekrytointia meneillään.

Olisiko siis aika laittaa rekrytointiviestintä kuntoon ja koukuttaa parhaat tekijät?

Autamme mielellämme. Lue myös viisi vinkkiä rekrytointiviestintään

Kirjoittanut Anna Koivisto
Tilaa uutiskirje