english

Mitä graafisen suunnittelijan työpäivään kuuluu?

Julkaistu 12.02.2020

Minulle merkitsee paljon, miltä asiat näyttävät. En esimerkiksi malta pitää näppejäni erossa käsittelemättömästä valokuvasta tai vanhanaikaisesta PowerPoint-esityksestä. Olen myös koukussa symmetriaan ja värien harmoniaan. Rakastan sitä, että asiat ovat järjestyksessä – niin kotona kuin tietokoneeni näytöllä.

Yksi oman työni tärkeimmistä tavoitteista on visualisoida tuotettu tekstisisältö selkeämpään ja houkuttelevampaan muotoon. Tällöin sekä tekstin sanoma että visuaaliset elementit pääsevät oikeuksiinsa. Lisäksi viestin lähettäjä saa sanomansa paremmin perille, ja viestin vastaanottaja puolestaan nauttii näkemästään. Lopputuloksena on todellinen win-win-tilanne.

Käsinkosketeltavia töitä

Erilaiset painettavat taittotyöt kuuluvat olennaisesti työhöni. Tuotan esimerkiksi lehti-ilmoituksia sanoma- ja ammattilehtiin. Lisäksi suunnittelen ja toteutan erilaisia esitteitä, julisteita, käyntikortteja ja flyereita. Toisinaan pääsen suunnittelemaan koko messuosaston, johon kuuluu muun muassa roll-upit ja messuseinät.

Asiakaslehdet ovat myös tärkeä osa työtäni. Tekstin ja kuvituksen yhdistäminen sekä eri elementtien sommitteleminen toimivaksi kokonaisuudeksi kiehtoo minua päivä päivältä enemmän. Näyttävän asiakaslehden avulla yritys voi esitellä tuotteitaan ja palveluitaan persoonallisella ja mielenkiintoisella tavalla.

Painettavien töiden kohdalla olen tiiviisti yhteydessä eri painotaloihin. Hypistelen erilaisia paperivaihtoehtoja, ehdotan asiakkaille persoonallisempia ratkaisuja ja toimitan valmiita aineistoja painotaloon. Usein pyydän myös asiakasta varten tarjouksia erilaisista painotöistä.

Digimaailman pyörteissä

Digimaailmassa häärään usein esimerkiksi PowerPoint-esitysten parissa. Suunnittelen asiakkaille helppokäyttöisiä esityspohjia sekä tuotan näyttäviä esityksiä valmiiksi yrityksen käyttöön. Lisäksi erilaisten mainosbannereiden suunnittelu ja toteutus löytyvät työlistaltani. Tienvarsilla näkyviin mainosnäyttöihin toteutan myös mainoksia, joihin innostun välillä tekemään kevyitä animaatioita.

Nettisivujen visuaalinen suunnittelu on myös tärkeä osa työtäni. Nykypäivänä yrityksen nettisivuilta vaaditaan paljon visuaalista ilotulitusta – käyttäjäystävällisiä toiminnallisuuksia unohtamatta. Tietotulvaähkyn keskellä arvostan lisäksi selkeyttä, raikkautta ja helppokäyttöisyyttä.

Graafiseen suunnitteluun liittyvien töiden lisäksi pyörin sosiaalisen median maailmassa. Teen muun muassa sosiaalisen median sisällön suunnittelua ja sisällöntuotantoa sekä toteutan erilaisia somekilpailuja. Tuotan toki myös somekampanjoihin liittyviä mainoskuvia.

Luovuus kukkimaan

Kirjallisen viestin tueksi kaivataan usein kuvitusta. Teen paljon kuvasuunnittelua muun muassa nettiartikkeleihin, asiakaslehtiin ja uutiskirjeisiin. Usein työpäiviini kuuluu myös kuvakäsittelyä ja kuvien muokkausta, koska monet alkuperäiset valokuvat kaipaavat hieman taikoja.

Ehkä kaikkein eniten luovuuttani ruokkii visuaalisten ilmeiden suunnittelu uusille yrityksille, kampanjoille tai tapahtumille. Pidän myös siitä, kun saan uudistaa jo olemassa olevaa ilmettä parempaan loistoonsa. Logon, typografian, värien ja kuvamaailman suunnittelu ovat minun heiniäni. Uskon, että moni yritys voisi näyttää paljon hienommalta. Laadukas ja persoonallinen visuaalinen ilme tuo uskottavuutta ja sitä kautta lisää myyntiä.

Visuaalisen ilmeen suunnitteluun kuuluu olennaisesti myös graafisen ohjeiston laatiminen. Tällöin asiakas saa selkeät ohjeet visuaalisten elementtien käyttöön. Toimivan ohjeiston avulla asiakas voi toteuttaa yhdenmukaisempaa, laadukkaampaa ja tehokkaampaa viestintää.

Eivätkä työni vielä tähän lopu. Välillä saan toimia konsulttina esimerkiksi somekanaviin, nettisivuihin, uutiskirjetyökaluun tai PowerPoint-ohjelmaan liittyvissä teknisissä asioissa. Puhelimeni saattaa soida myös silloin, kun asiakas miettii, mikä logotiedosto sopii painettavaksi T-paitaan. Mielestäni on mukavaa olla avuksi ja pidän siitä, että saan asiakkaan ongelman ratkaistua.

Kaipaatko graafisen suunnittelun palveluja? Ota yhteyttä, niin ryhdytään hommiin!

Kirjoittanut Essi Rantanen

Voimmeko olla avuksi?

Marja-Terttu Rantanen

Toimitusjohtaja, osakas
puh. 0400 232 970
mt@telegraafi.fi 

LinkedIn >

Lue lisää

Auratum

Laadukas ja viimeistelty esitys rakennusalan yrityksestä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Mitä graafisen suunnittelijan työpäivään kuuluu?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Pidä huoli palvelustasi viestinnän avulla


Lue lisää
Lojer

Asiakaslehti syntyy yhteistyönä


Lue lisää
Marva Group

Modernit nettisivut Marva Groupille


Lue lisää
Aurator Varainhoito

Näyttävä esitys varain-hoitopalveluyritykselle


Lue lisää
LST Group

Yhtenäiset myynti- ja messumateriaalit LST Servicelle


Lue lisää
LST Group

”Viestintäkumppani vapauttaa aikaa yrityksen ydintehtäviin”


Lue lisää
Blogista poimittua:

Kivenkovat kuvavinkit osa 2/2


Lue lisää
BCB Medical

Visuaalisia töitä BCB Medicalille


Lue lisää
Blogista poimittua:

Kivenkovat kuvavinkit osa 1/2


Lue lisää
Blogista poimittua:

Infografiikan taika


Lue lisää
Blogista poimittua:

PowerPoint – uhka vai mahdollisuus?


Lue lisää
Naantalin Energia

Visuaalista viestintää Naantalin Energialle


Lue lisää
Neuroliitto

Lisää käsipareja viestintään


Lue lisää
Neuroliitto

Infografiikka Neuroliitolle


Lue lisää
Mehiläinen

Viestinnän materiaaleja Turun alueen Mehiläiselle


Lue lisää
Mehiläinen

”Loputtoman joustavaa palvelua”


Lue lisää
Blogista poimittua:

Onko luova ajattelu hölynpölyä?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Konsultti säästää aikaa ja rahaa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Mistä on mieleenpainuva messuosasto tehty?


Lue lisää
Medikumppani

Medikumppanin monipuolinen viestintäkumppani


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Asiakastyytyväisyyskysely: ”Telegraafi on minun valintani”


Lue lisää
BCB Medical

Ideakukkasista viestintäkampanjoiksi


Lue lisää
Medikumppani

Medikumppanin visuaalinen ilme uuteen uskoon


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkit tapahtumaviestintään


Lue lisää
Blogista poimittua:

UX ja UI – ota käsitteet haltuun


Lue lisää
Turun Kauppaopetussäätiö

Nettisivuista laadukkaat ja toimivat


Lue lisää
Salcomp

Vastuullisuusasiat yksiin kansiin


Lue lisää
Naantalin Energia

”Hyvä viestintä antaa yritykselle kasvot”


Lue lisää
Blogista poimittua:

Uutiskirjeen visuaalinen voima


Lue lisää
Orkla Suomi

Visuaalinen ilme Orkla Suomen viestintäkampanjalle


Lue lisää
Orkla Suomi

Ideat lentoon tehtaalla


Lue lisää
Blogista poimittua:

Viimeinen silaus yrityksen instagram-profiiliin


Lue lisää
Blogista poimittua:

Mihin tarvitset graafista ohjeistoa?


Lue lisää
Sairaala NEO

Brändin rakennusta ja kokonaisvaltaista viestintää Sairaala NEO:lle


Lue lisää
Blogista poimittua:

Älä eksy Facebook-kuvakokojen viidakossa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Lisää silmänruokaa someen


Lue lisää
Blogista poimittua:

Miltä painotuotteesi tuntuu?


Lue lisää
Sairaala NEO

Asiakaslehti paketoi kokonaisuuden


Lue lisää
Tilaa uutiskirje