english

Mistä tunnet sä laadukkaan viestintäkumppanin?

Julkaistu 29.11.2019

Seuraatko, mitä yrityksestäsi tai alastasi julkisuudessa puhutaan? Median ja somekanavien seuranta kannattaa, sillä sen avulla voit välttää hiipien tulevat kriisit tai saada arvokasta tietoa viestisi perillemenosta. Haaviin saattaa jäädä myös tietoa, jota voi käyttää hyväksi markkinoinnissa. Jos teet viestintä- tai markkinointitoimenpiteitä, seuranta on välttämätöntä. 

Viestinnän seurannalla tarkoitetaan sitä, että yritys kerää tietoa viestintä- tai markkinointitoimenpiteiden toimivuudesta, alalla käytävästä keskustelusta tai kilpailijoista verkko- ja printtimediassa tai sosiaalisessa mediassa. Kattavimmat tulokset saa, kun käytössä on ammattimaiset työkalut. Niiden avulla saa tietoa muun muassa tavoittavuusluvuista ja mainosarvosta.

Viestinnän seuraaminen kannattaa, sillä sen avulla olet koko ajan tilanteen tasalla. Laadukkaalla viestintätoimistolla on työkalut, keinot ja ammattitaitoa keskustelun seurantaan, jolloin saat seurannasta eniten irti. 

Miten mediaseuranta toteutetaan?

Printti- ja verkkomedian seuraamiseen on olemassa omat työkalunsa, joilla viestinnän ja markkinoinnin toimenpiteiden tuottamia tuloksia on mahdollista mitata. Printtiseurannassa toimeksiantaja voi määritellä printtiseurannan toteuttajalle esimerkiksi hakusanat, joita haetaan lähes kaikista Suomessa ilmestyvistä paperilehdistä. Mediaosumasta lähetetään toimeksiantajalle fyysinen lehtileike. 

Verkkomedian seurantaa voi tehdä monellakin tapaa. Järkevin ja kustannustehokkain mediaseuranta kannattaa kuitenkin tehdä erillisellä työkalulla, joka antaa tietoa myös esimerkiksi osuman tavoittavuudesta. Usein samalla työkalulla voidaan myös koostaa raportteja asiakkaalle. 

Asiakas seuraa somekeskustelua – seuraa sinäkin 

Keskustelun seurannan ei tarvitse rajoittua vain printti- ja verkkomedian seuraamiseen. Myös sosiaalisen median seurannasta on hyötyä. Seuranta kannattaa ulottaa omien kanavien ulkopuolelle – mielenkiintoisinta keskustelua saatetaan käydä ihan muualla. Somekanavien seuraamiseen on olemassa omat työkalut, jotka yritys voi ottaa itse haltuun. Toinen vaihtoehto on ulkoistaa sosiaalisen median seuranta viestintäkumppanille, jolla on seurantatyökalut käytössään jo valmiiksi ja tietotaitoa oikeiden kanavien seurantaan. 

Kun yritys on koko ajan kartalla keskustelusta, jota se herättää, voi saatua tietoa parhaimmillaan käyttää hyödyksi esimerkiksi markkinoinnissa. Tämä kertoo myös asiakkaille siitä, että yritystä kiinnostavat asiakkaiden mielipiteet. 

Huomaa hiljaiset signaalit seurannan avulla 

Sanonnan mukaan kriisi ei tule kello kaulassa. Sen tuloa voi kuitenkin ennakoida seuraamalla keskustelua somessa ja perinteisessä mediassa. Kriisi voi siis varoittaa itsestään, sen ennusmerkkejä pitää vain osata tarkkailla. Tässä viestinnän ja keskustelun seuraaminen on avainasemassa.  

Kirjoittanut Minna Seppälä

Voimmeko olla avuksi?

Marja-Terttu Rantanen

Toimitusjohtaja, osakas
puh. 0400 232 970
mt@telegraafi.fi 

LinkedIn >

Tilaa uutiskirje