english

Mistä on mieleenpainuva messuosasto tehty?

Julkaistu 06.06.2018

Syksy tuo usein tullessaan erilaisia messuja ja tapahtumia. Niitä varten on hyvä olla olemassa toimiva paketti, jonka avulla yrityksen osasto saadaan edustuskuntoon paikasta riippumatta.

Messuosaston ideoinnissa kannattaa ensin miettiä, mitä messuilla halutaan esitellä, kenelle esitellään ja miten kohderyhmän mielenkiinto saadaan heräämään. Tärkeimpiä mielenkiinnon herättäjiä ovat erilaiset visuaaliset katseenvangitsijat – valokuvat ja värit. Toki esimerkiksi ruoka- ja kosmetiikkayritykset voivat houkutella messuvieraita myös erilaisilla tuoksuilla ja makuelämyksillä.

Messuosaston suunnittelussa ratkaisevin tekijä on tilan koko ja muoto. Tapahtuman järjestäjältä kannattaa pyytää oman osaston pohjapiirros jo hyvissä ajoin. Tällöin on helpompi miettiä, mitä eri elementtejä osastolla voisi olla.

Tärpit messuosaston suunnitteluun:

  • Suunnittele osasto kullekin tapahtumalle erikseen. Toteuta visuaalisesti näyttävä kokonaisuus, joka on yrityksesi näköinen. Säilytä materiaaleissa punainen lanka, jotta yrityksen ilme säilyy johdonmukaisena ja tunnistettavana.
  • Toteuta osasto niin, että sen materiaaleja voi soveltaa mahdollisimman moniin erilaisiin käyttötarkoituksiin. Esimerkiksi kolme erilaista messuseinää voi jossakin tilanteessa olla liikaa – tällöin voit napata mukaasi vain yhden seinän. Varmista, että messuseinät toimivat sekä yhdessä että erikseen.
  • Kiinnitä huomiota messuseinien ja roll-uppien uudelleenkäytettävyyteen ja jatkuvuuteen. Laita niihin sellaista tietoa, joka ei vanhene heti. Sijoita tärkeä tieto silmien korkeudelle, koska liian alhaalla oleva viesti jää helposti messuvierailijoiden jalkoihin.
  • Mieti osastoa kokonaisuutena. Älä kokoa osastoa pienistä irrallisista elementeistä, koska silloin lopputulos on usein levoton. Kulje yrityksen logo edellä, ja käytä hallitusti grafiikkaa, värejä ja valokuvia.
  • Ota huomioon osaston sähkö- ja vesipisteiden paikat. Selvitä tapahtuman järjestäjältä mitä kalusteita osastoon kuuluu ja tarvitaanko lisävalaistusta. Huolehdi, että myös osaston lattia tai matto tukee yrityksesi visuaalista ilmettä.
  • Jätä itsestäsi muistijälki. Messuvierailijat odottavat saavansa osastolta mukaansa jotain muistoksi. Mieti, mikä toisi esille positiivista vaikutelmaa yrityksestäsi? Älä tyydy kuulakärkikynään, vaan mieti jotain persoonallisempaa ratkaisua. Kuvastaisiko logolla varustettu huulirasva, heijastin, muistitikku tai pastillirasia paremmin yrityksesi arvoja?
  • Innosta ja osallista messuvierailijoita. Järjestä osastollasi kisa, jonka palkinto on kohderyhmälle mieluinen. Kerää kisan avulla uusien potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja. Muista kysyä aina lupa yhteystietojen keräämiseen ja käyttöön.
  • Erotu printtimateriaaleilla. Mieti tapahtuman kohderyhmää ja suunnittele esite tai flyer sen mukaisesti. Älä tyydy tavalliseen itse tulostettuun A4-läpyskään. Kätevä koko on sellainen, joka mahtuu tarvittaessa taskuun. Erikoispaperilla saat aikaan mukavan sormituntuman.

Mieleenpainuva messuosasto syntyy elämyksellisestä ympäristöstä, tehokkaasta ja miellyttävästä asiakasviestinnästä sekä persoonallisista materiaaleista. Kohderyhmän huomiointi ja iloinen meininki takaavat sen, että osastollasi käy positiivinen pöhinä.

Tarvitsetko apua messuosaston suunnittelussa? Ota yhteyttä!

P.S. Miten messujen viestintä tulisi hoitaa? Lue vinkit Annan blogista >

Kirjoittanut Essi Rantanen
Tilaa uutiskirje