english

Miltä painotuotteesi tuntuu?

Julkaistu 25.04.2016

Painotuotteen paperi on tärkeä osa yrityksen viestintää ja imagoa. Paperi itsessään on jo merkittävä viestintäväline. Parhaimmillaan paperin materiaali täydentää, tarkentaa ja tukee viestin perillemenoa.

Erikoispapereilla voidaan herättää tiettyjä mielikuvia sekä luoda houkuttelevampaa ja mieleenpainuvampaa viestintää. Eri paperivaihtoehdot antavat lukuisia mahdollisuuksia painotuotteellesi, miksi et hyödyntäisi niitä?

Miten valitsen oikean paperin?

Paperin valintaan vaikuttavat ensisijaisesti painotuotteen tarkoitus ja sisältö. Mieti, mitkä ovat tuotteen tavoitteet ja kuinka vahva paperin rooli on? Onko tuote tekstipainotteinen vai kuvapainotteinen? Sisältääkö tuote paljon voimakkaita värejä? Paperin valinnassa tulisi huomioida myös mahdollinen jälkikäsittely: kaikkia papereita ei kannata lakata, laminoida tai taittaa.

Runsas tekstimäärä ei välttämättä toimi hohtavalla paperilla, koska silloin tekstin luettavuus kärsii. Kuvapainotteinen mainos-flyer erottuu edukseen kiiltävällä paperilla ja tuo houkuttelevuutta tuotteeseen. Laatua ja arvokkuutta huokuva viesti toimii paremmin paksulla kuin ohuella paperilla.

Tartu rohkeasti erilaisiin papereihin

Itse painotuotteen tekemiseen käytetään paljon aikaa ja vaivaa. Paperi kuitenkin valitaan yleensä nopeasti, jolloin lopputuloksena on usein se tavallisin ja edullisin vaihtoehto. Älä tyydy samaan paperiin, jota olet käyttänyt vuodesta toiseen. Mieti myös tuotteelle uutta muotoa tai kokoa.

Ole rohkea. Uskalla kokeilla jotain uutta ja erilaista. Tutustu eri paperivaihtoehtoihin perusteellisesti ja tarvittaessa yhdessä ammattilaisen kanssa. Halutessasi painotalo tekee sinulle testivedoksia, jolloin voit nähdä painojäljen ennen lopullista päätöstä.

Jos haluat aloittaa maltillisesti, kokeile erilaisten paperien yhdistelmiä. Esimerkiksi asiakaslehden kanteen voi valita erikoispaperin kohokuviolla tai kiiltävällä pinnalla, jolloin lehden sisäsivut voivat olla neutraalimmat.

Erikoisempi paperi vaatii hieman aikaa ja rahaa. Huolella mietitty ratkaisu voi kuitenkin maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin paremmalla huomioarvolla.

Paperin ominaisuudet

Nykypäivänä paperivaihtoehtoja on satoja ja kaikilla niillä on omat ominaisuutensa. Papereilla on erilaisia etuja ja mahdollisuuksia, mutta myös rajoituksia muun muassa painolaadun ja jälkikäsittelyn suhteen. Mieti, mitkä ominaisuudet ovat tärkeimpiä juuri sinun tuotteessasi.

  • Tuntuma: Tuntuuko paperi sormissa kovalta vai pehmeältä, painavalta vai kevyeltä, ohuelta vai paksulta? Onko paperissa kimaltava, karhea tai kumimainen pinta?
  • Ulkonäkö: Näyttääkö paperi rouhealta vai sileältä, onko paperissa kiiltävä vai mattainen pinta?
  • Kuvat: Kuinka tarkasti kuvat toistuvat? Miten sama kuva tulee esille kiiltävällä tai matalla pinnalla?
  • Värit: Millaisena eri värit toistuvat? Ovatko ne tarpeeksi peittäviä ja kirkkaita?
  • Luettavuus: Miten runsas tekstimäärä toistuu? Onko lukeminen vaivatonta vai hukkuvatko kirjaimet paperille?
  • Läpinäkyvyys: Miten päällekkäiset elementit toistuvat? Näkyykö paperista läpi?
  • Koko: Voiko materiaalista tehdä isoja julisteita vai pieniä käyntikortteja? Miten paperi käyttäytyy isolla tai pienellä painopinnalla?
  • Jälkikäsittely: Leikataanko, sidotaanko tai laminoidaanko tuote? Tehdäänkö tuotteeseen kulmien pyöristys? Halutaanko paperin pintaan lakkaus tai preeglaus eli kohokuviointi?
  • Kuljetus ja postimaksu: Se, valitaanko esimerkiksi 30-sivuiseen lehteen 100 grammaa tai 300 grammaa painava paperi, voi vaikuttaa painosmäärästä riippuen merkittävästi kuljetus- ja postituskustannuksiin.
  • Painosmäärä: Kymmeniä vai tuhansia?
  • Ympäristöystävällisyys: Halutaanko tuotteella viestittää ympäristöön liittyviä arvoja?

Tiedät varmasti, miltä käyntikorttisi näyttää, mutta tiedätkö, miltä se tuntuu? Tule meille, niin suunnitellaan yhdessä yrityksellesi personoitu painotuote.

(kirjoitus julkaistu 25.4.2016, päivitetty 16.4.2018)

Kirjoittanut Essi Rantanen