english

Mediatiedottaminen tuo tulosta

Julkaistu 24.04.2018

Mediatiedottaminen on taitolaji. On osattava asettua oman organisaation ulkopuolelle, toimittajan ja lukijan asemaan. Omassa yrityksessä isolta tuntuva muutos ei välttämättä ole sitä yrityksen ulkopuolella. On myös tiedettävä, milloin kannattaa kertoa ja millä tavalla. Median toimintatavat pitää tuntea.

Vinkit tulokselliseen mediatiedottamiseen

  1. Suunnittele ja ole pitkäjänteinen. Mieti aiheet, ajankohdat ja mediat ja merkitse ne vuosikelloon. Ole luova ja ota huomioon erilaiset kohderyhmät ja niitä palvelevat mediat. Kauppalehti on kiinnostunut erilaisista aiheista kuin pieni paikallislehti.

  2. Viestintä on eri asia kuin markkinointi. Toimittajat luottavat faktoihin, markkinoinnissa voi kuorruttaa ja ylistää. Jos väität tiedotteessa jotakin, perusta se tosiasioihin tai omaan vankkaan kokemukseesi. Voit väittää, että tuote on maailman monipuolisin, jos pystyt sen todistamaan. Muuten kannattaa esitellä tuotteen hyötyjä ja ominaisuuksia.

  3. Tarvitaan uutinen tai muu mielenkiintoinen asia. Uusi laatusertifikaatti ei välttämättä ole kiinnostavaa, mutta uuden tuotteen tuominen markkinoille voi olla. Myös mielenkiintoinen yritystarina voi kiinnostaa mediaa. Mitä laajempaa lukijajoukkoa asia kiinnostaa, sitä paremmat mahdollisuudet on saada oma asiansa läpi.

  4. Tee hyvä tiedote. Mikä on tiedotteen tavoite, näkökulma ja rakenne, liittyykö se johonkin ajankohtaiseen asiaan. Otsikko ja tiedotteen alku ovat ratkaisevan tärkeitä, sillä toimittajat saavat kymmeniä, jopa satoja tiedotteita päivittäin. Jos asia ei tule selväksi heti, tiedote siirtyy roskakoriin.

  5. Ole avoin. Jos haluat julkisuutta, älä piilota tai kiertele. Mediatiedottaminen vaatii rohkeutta, sillä toimittaja tekee valinnat näkökulmasta, otsikosta ja jutun pituudesta. Kaikkeen ei siis voi vaikuttaa.

Jos oma aika tai osaaminen loppuu, kannattaa kääntyä viestinnän asiantuntijan puoleen. Telegraafista löytyvät myös koulutukset muun muassa tiedotteen kirjoittamiseen, viestinnän suunnitteluun ja median kohtaamiseen.

Teksti julkaistu 11/2016, päivitetty 04/2018

Kirjoittanut Päivi Luoti
Tilaa uutiskirje