english

Liian kiire suunnitteluun?

Julkaistu 22.02.2018

Viestintä on investointi, joka tuo tuottoa paremman tunnettuuden, selkeämmän yrityskuvan sekä uusien asiakkaiden kautta. Hyvin suunniteltu ja toteutettu viestintä erottaa yrityksen kilpailijoista ja kasvattaa myyntiä. 

Kuten muitakin investointeja, myös viestintää pitää suunnitella, johtaa ja mitata. Hajanaiset yksittäiset viestintätoimenpiteet ilman tavoitteita ovat rahan ja muiden resurssien haaskausta. Jos viestintää ei suunnitella, seuraa helposti tilanne, jossa joko kaikki viestivät kaikille mitä tahansa tai kukaan ei viesti kenellekään mitään.

Kun työpäivät usein täyttyvät päälle kaatuvista työtehtävistä ja tulipalojen sammuttelusta, pitkäjänteiseen tekemiseen ja suunnitteluun ei tahdo jäädä aikaa. Viestinnän suunnittelu kuitenkin kannattaa, sillä se parantaa tuloksia ja säästää rahaa. Ydinviestien punainen lanka säilyy, ja kaikki kohderyhmät tulee huomioitua. Myös kiireestä johtuvat virheet vähenevät, ja viestinnän työkalut tulevat tehokkaaseen käyttöön. Lisäksi budjetointi helpottuu. 

Viestinnän suunnittelu vie aikaa, mutta myös säästää sitä. Ei siis kannata juosta pyörän vieressä, kun voi hypätä satulaan.

Perusasiat kuntoon

Viestinnän suunnittelun peruskiviä ovat viestintästrategia sekä vuosisuunnitelma. Viestintästrategia on viestinnän peruslinjaus seuraaville 3–5 vuodelle. Viestintästrategiassa analysoidaan nykytilannetta, mietitään yrityksen kilpailuedut sekä viestinnän tavoitteet, kohderyhmät, ydinviestit ja viestinnän sävy. Vuosikelloon merkitään käytännön toimenpiteet, keinot, kanavat ja mittarit sekä vastuuhenkilöt. 

Jos suunnittelun aloittaminen tuntuu ylivoimaiselta, alla muutama vinkki viestintään ja sen suunnitteluun:

  • Aloita pienestä. Ensimmäiseksi ei kannata syleillä maailmaa, vaan keskittyä kaikkein tärkeimpiin asioihin, kuten viestinnän tavoitteisiin ja ydinviesteihin.
  • Ole pitkäjänteinen. Viestintä vaatii kärsivällisyyttä, tulokset eivät välttämättä näy heti. 
  • Ole rohkea. Tuloksia tuova viestintä vaatii uskallusta kertoa omasta toiminnasta, päästää asiakkaat ääneen ja kertoa asioista niin, että muutkin ymmärtävät. 
  • Hyöty edellä. Mieti, mitä hyötyä viestintäsi sisällöstä on yrityksellesi ja kohderyhmille. Vastaanottajat haluavat hyötyjä, eivät organisaatiojargonia. 

Viestinnän suunnittelun on tarkoitus helpottaa ja tehostaa työtä. Jos omat voimat eivät riitä, kannattaa hankkia apuvoimia. 

Kirjoittanut Päivi Luoti
Tilaa uutiskirje