english

Kuluttaja ei ole tyhmä – vältä viherpesun syntejä!

Julkaistu 15.11.2016

Monelle pk-yritykselle vastuulliset toimintatavat ovat itsestäänselvyys, mutta niistä ei viestitä riittävästi yrityksen sidosryhmille. Useat tuntuvat ajattelevan, että kukaan ei ole kiinnostunut tuotteiden tai yrityksen taustoista, valinnoista tai historiasta, mutta se ajattelutapa on vanhentunut.

Nykykuluttaja haluaa tietoa ja hän haluaa sen mielellään selkeässä, helposti ymmärrettävässä muodossa. Selkeä esitystapa vähentää myös asiakaspalveluun tulevien kysymysten määrää, herättää luottamusta ja antaa avoimen kuvan yrityksen toiminnasta.

Avoin toiminta vaatii sitä, että olet valmis monipuolisesti kertomaan toiminnastasi, rehellisesti. Jos et ole halukas kertomaan lukuja uuden keksintösi takana tai esimerkiksi sitä, montaako ihmistä uusi toimintamuoto koskettaa, kannattaa miettiä onko asian puolittainen viestiminen järkevää.

Avoin viestintä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sinun pitäisi kertoa liikesalaisuuksiasi.

Vältä viherpesua

Avoimesti omista valinnoista kertominen ei tarkoita myöskään viherpesua. Viherpesu on termi, jota käytetään markkinoinnissa ja viestinnässä, kun omasta organisaatiosta, sen toiminnasta, tuotteista tai palveluista halutaan luoda todellisuutta ympäristöystävällisempi kuva.

Viherpesulle on määritelty kuusi syntiä. Vältä niitä, kun haluat kertoa vastuullisista ratkaisuistasi.

  1. Piilotettu vaihtoehto: tuotteen joku ominaisuus on paranneltu, mutta samalla jätetään kertomatta, että se sisältää esimerkiksi mikromuovia (= nykypäivän kirosana - vältä mikromuovin käyttöä).

  2. Asiaa ei voi todistaa: tuote väittää olevansa luonnonmukainen, mutta asiasta ei ole mitään näyttöä.

  3. Epämääräisyys: tuotteen väitetään olevan luonnonmukainen, mutta sillä tarkoitetaan vain, että kaikki sen osaset esiintyvät luonnossa. Kuten arseeni (= myrkyllinen puolimetalli).

  4. Epäolennaisuus: tuotteesta sanotaan, että se ei sisällä jotain tiettyä yhdistettä. Kyseinen yhdiste on kuitenkin voinut olla kielletty jo vuosikymmeniä.

  5. Huijaus: tuote väittää saaneensa tietyn sertifikaatin, mutta oikeasti sellaista sillä ei ole tai kyseistä sertifikaattia ei ole edes olemassa.

  6. Kahdesta pahasta pienempi: luomutupakka, ympäristöystävällinen bensa.

Lisäksi muistuttaisin, että älä puhu niin totta kuin osaat, vaan puhu vain totta.

Kirjoittanut Anna Koivisto
Tilaa uutiskirje