english

Asiakas ei ole tyhmä – vältä viherpesun syntejä!

Julkaistu 15.03.2019

Monelle pk-yritykselle vastuulliset toimintatavat ovat itsestäänselvyys, mutta niistä ei viestitä riittävästi yrityksen sidosryhmille. Useat tuntuvat ajattelevan, että kukaan ei ole kiinnostunut tuotteiden tai yrityksen taustoista, valinnoista tai historiasta, mutta se ajattelutapa on vanhentunut.

Nykykuluttaja haluaa tietoa ja hän haluaa sen mielellään selkeässä, helposti ymmärrettävässä muodossa. Selkeä esitystapa vähentää myös asiakaspalveluun tulevien kysymysten määrää, herättää luottamusta ja antaa avoimen kuvan yrityksen toiminnasta. Monessa tutkimuksessa kotimaiset yritykset saavat palautetta siitä, että asioita tehdään hyvin ja vastuullisesti, mutta niistä ei osata kertoa eteenpäin. 

Avoin toiminta vaatii sitä, että olet valmis monipuolisesti kertomaan toiminnastasi, rehellisesti. Jos et ole halukas kertomaan lukuja uuden keksintösi takana tai esimerkiksi sitä, montaako ihmistä uusi toimintamuoto koskettaa, kannattaa miettiä onko asian puolittainen viestiminen järkevää. Avoin viestintä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sinun pitäisi kertoa liikesalaisuuksiasi.

Vältä viherpesua

Avoimesti omista valinnoista kertominen ei tarkoita myöskään viherpesua. Viherpesu on termi, jota käytetään markkinoinnissa ja viestinnässä, kun omasta organisaatiosta, sen toiminnasta, tuotteista tai palveluista halutaan luoda todellisuutta ympäristöystävällisempi kuva.

Esimerkiksi tuotteen väitetään olevan luonnonmukainen, mutta asiasta ei ole mitään näyttöä. Älä myöskään kehitä itse omia sertifikaatteja, vaan katso, minkä kansallisesti tai kansainvälisesti tunnustetun sertifikaatin tuotteesi tai toimintasi voisi saada. Älä myöskään sorru epämääräisyyden syntiin. Kerro avoimesta asiat, jotka haluat tuoda asiakkaille esiin. 

Lisäksi muistuttaisin, että älä puhu niin totta kuin osaat, vaan puhu vain totta.

Ota yhteyttä, jos tarvitset apua hyvistä valinnoistasi viestimiseen!

Kirjoittanut Anna Koivisto