english

Kuka on asiantuntija?

Julkaistu 29.10.2018

Viestinnän ja sisällöntuotannon ammattilaisilla on erilaisia taustoja: meillä voi olla takanamme kaupallista alaa tai markkinointia, meissä on yhteiskuntatieteilijöitä ja teknisen alan ammattilaisia, on kääntäjiä, ympäristötieteilijöitä, opettajia ja ties ketä.  

Asiakkainamme taas on yritysten ja yhteisöjen koko kirjo. Osaammeko me viestiä kaikista maailman erikoisaloista, jos emme ole juuri sen alan asiantuntijoita?

Osaamme.

Iso osa viestinnän ammattilaisen ammattitaitoa on kyky omaksua uusia asioita ja asiakokonaisuuksia, ja suodattaa tietomassoista oleellinen. Löydämme aiheesta sen kärjen tai näkökulman, joka kiinnostaa lukijaa ja jolla on mahdollisuus mennä median seulasta läpi. Osaamistamme on myös kyky viestiä asian ydin eteenpäin niin, että sen ymmärtävät ne, joille se on tarkoitettu. Joskus vastaanottajina ovat kyseisen alan erikoisasiantuntijat, joskus ihmiset, joille ala jargoneineen on vieras.

Mistä tieto tulee?

Tyhjästä on paha nyhjäistä. Jos kirjoittaja väittää voivansa tuottaa juuri asiakkaalle sopivaa sisältöä tai viestiä asiakkaan erikoisalasta ilman, että hän esittää yhtään kysymystä tai saa mitään taustamateriaalia, ei lopputulos voi olla kaksinen. Pelkkään Googlen voimaan luottaminen tuottaa ympäripyöreää maalailua, joka herättää enemmän kysymyksiä kuin vastaa niihin.

Parasta tulosta syntyy, kun sisällöntuottaja saa briiffinsä suoraan asiakasyrityksen asiantuntijalta, ja kun hän saa kysellä, tentata ja tarkistuttaa faktat suoriksi. Viestinnän ammattilaisena hän osaa kääntää alan erikoiskielen suomeksi ja löytää asian ytimen. Viestisi menee perille.

Mistä sinä haluaisit kertoa, mutta et ehkä saa sanotuksi? Ota yhteyttä meihin, niin puetaan se sanoiksi yhdessä.

Kirjoittanut Ulla-Mari Uusitalo
Tilaa uutiskirje