english

Kriisiviestinnän tarkistuslista

Julkaistu 26.10.2017

Sattuiko tehtaalla onnettomuus? Pääsikö viallinen tuote asiakkaalle asti? Liikkuuko yrityksestänne väärää tietoa somessa? Aiheuttiko avainhenkilön some-päivitys palauteryöpyn asiakaspalveluun?

Jos mitään näistä ei ole vielä tapahtunut, pitäisikö asiaan kuitenkin varautua?

Kriisi yllättää, kun sitä ei odota. Se aiheuttaa aina vahinkoa tai haittaa organisaation toiminnalle, mutta kriisi voidaan hoitaa myös hyvin. Viestintä on tärkeä osa kriisinhallintaa, sen avulla viesti liikkuu tehokkaasti organisaation sisällä ja sieltä ulos.

Kriisin aikana viestintää tehostetaan, mutta tärkeintä on, että asiat on sovittu hyvissä ajoin ja normaalitilanteen viestintä on kunnossa. Tarkista alla olevan muistilistan avulla miten organisaatiossasi on kriisiviestintäasiat hallussa.

Kriisiviestinnän tarkistuslista

  • oletteko tunnistaneet potentiaaliset kriisit, jotka voivat kohdata organisaatiotanne?
  • onko kriisiviestintäsuunnitelma laadittu ja onko se ajantasalla? milloin olette päivittäneet sitä viimeksi?
  • onko henkilökuntaa opastettu kriisitilanteiden viestinnässä?
  • tietävätkö viestintätiimiin kuuluvat oman roolinsa ja vastuunsa kriisitilanteessa?
  • kuuluuko tiimiin henkilö, jolla on valtuudet tehdä päätöksiä sekä antaa lausuntoja?
  • onko mediaseuranta kunnossa? onko seurannassa huomioitu sosiaalisen median seuranta?
  • olette harjoitelleet kriisitilanteita tai kriisiviestintää esimerkiksi pelastusharjoituksen yhteydessä?

Jos tarvitsette apua kriisiviestintäsuunnitelman laatimisessa tai ajan tasalle tuomisessa, ota yhteyttä

Terveisin,
Anna
Kriisiviestintäasiantuntija

(kirjoitus julkaistu 6.11.2015, päivitetty 26.10.2017)

Kirjoittanut Anna Koivisto
Tilaa uutiskirje