english

Korona koulutti toimittajat – virtuaalipressistä tuli uusi normaali

Julkaistu 13.05.2020

”Seuraavaksi otamme toimittajien kysymyksiä videoneuvottelun avulla. Pyytäkää puheenvuoroa Raise hand -napilla ja sen jälkeen, kun saatte puheenvuoron, muistakaa ottaa mykistys mikistä pois.”

Valtioneuvoston viestintäjohtajan Päivi Anttikosken sanat ovat tulleet keväällä 2020 turhankin tutuiksi, kun koronaepidemiaa koskevia tiedotustilaisuuksia on järjestetty useita. Ennen vanhaan koko kansakuntaa ravisuttava aihe olisi kerännyt tuvan täyteen toimittajia. Nyt tapahtumien luonne pakotti myös median edustajat olemaan läsnä etänä. Virtuaalipressistä tuli uusi normaali.

Tilaisuuksiin osallistuminen tehty helpoksi

Tiedotustilaisuuksia on tyypillisesti pidetty, kun organisaatio on halunnut kertoa jostakin uudesta. Tilaisuutta varten on varattu tila, hoidettu tarjoilut ja printattu huolella suunnitellut aineistot jaettavaksi: kokonaisuus on ollut iso ponnistus järjestäjille.

Viime vuosina tilaisuudet ovat kuitenkin kokeneet inflaation, sillä toimitusten resurssien tiukentumisen myötä kynnys lähteä juttukeikalle oman työpöydän ulkopuolelle on kasvanut. 

Kun mediatalot joutuvat valitsemaan tarkasti, mihin työaikaa käytetään, virtuaaliset tiedotustilaisuudet avaavat mahdollisuuden entistä monipuolisempiin sisältöihin. 

Monissa toimituksissa on nyt otettu todellinen digiloikka, kun uusia viestintäväyliä on ollut pakko ottaa haltuun. Samalla on ehkä huomattu, että tekniikkaa on turha vierastaa: virtuaalisiin tilaisuuksiin ilmoittautuminen on tehty helpoksi, tapahtumaan pääsee liittymään kutsulinkillä ja materiaalit tulevat tiedostoina sähköpostiin. Ja jos paikalle ei pääse juuri ilmoitetulla kellonlyömällä, useimmat tilaisuudet löytyvät jälkikäteen myös tallenteina.

Sisällön on puhuteltava, myös visuaalisesti

Virtuaaliset tiedotustilaisuudet tarjoavat mahdollisuuden: organisaatio voi kustannustehokkaasti kertoa asioistaan, toimittaja puolestaan osallistua tilaisuuteen omalta laitteeltaan.

Virtuaalipressi lunasti ehkä paikkansa pakon kautta, mutta samalla siitä muodostui väylä kertoa asioista nopeasti, mikäli esimerkiksi kokoontumisrajoitukset jatkuvat. 

Me Telegraafissa järjestämme virtuaalipressin puolestasi, aivan kuten tavalliset tiedotustilaisuudetkin – niillekin on vielä oma aikansa ja tarpeensa.

Periaatteet ovat molemmissa toteutustavoissa samanlaiset: sisällön on puhuteltava ja ylitettävä uutiskynnys. Huomionarvoista virtuaalipressien kohdalla on panostaa laadukkaaseen esitysmateriaaliin. 

Kun kokonaisuus on suunniteltu myös ulkoasultaan selkeään ja houkuttelevaan muotoon, sekä tekstin sanoma että visuaaliset elementit pääsevät oikeuksiinsa. Lue lisää visuaalisen viimeistelyn mahdollisuuksista graafisen suunnittelijamme blogista

Kirjoittanut Kati Munkki

Voimmeko olla avuksi?

Marja-Terttu Rantanen

Toimitusjohtaja, osakas
puh. 0400 232 970
mt@telegraafi.fi 

LinkedIn >

Lue lisää

Blogista poimittua:

Korona koulutti toimittajat – virtuaalipressistä tuli uusi normaali


Lue lisää
Blogista poimittua:

”Kaikki nyt tiedotteen osaa kirjoittaa”


Lue lisää
Blogista poimittua:

Juttuaihe tarjolla? Hyvä tiedote ylittää uutiskynnyksen


Lue lisää
Logomo

Suunnitelmallista viestintää Logomolle


Lue lisää
Schneider Electric

Viestintä kasvatti brändinäkyvyyttä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Muista viestiä myös kesällä


Lue lisää
Bunge Finland Oy

Vastuulliset teot toivat kasvua markkinaosuuteen


Lue lisää
Naantalin Energia

Visuaalista viestintää Naantalin Energialle


Lue lisää
Neuroliitto

Lisää käsipareja viestintään


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Vaikuttava vierailupäivä terveydenhuollon parissa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Uudelleenohjelmoituna toimituksesta viestintään


Lue lisää
Mehiläinen

”Loputtoman joustavaa palvelua”


Lue lisää
Blogista poimittua:

Konsultti säästää aikaa ja rahaa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Hyppy pöydän toiselle puolelle


Lue lisää
Blogista poimittua:

Mediatiedottaminen tuo tulosta


Lue lisää
Kirami

Kuukausisopimuksella tehokkuutta viestintään


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Asiakastyytyväisyyskysely: ”Telegraafi on minun valintani”


Lue lisää
Aromtech

Viestinnästä voimaa tyrniöljymarkkinoille


Lue lisää
BCB Medical

Ideakukkasista viestintäkampanjoiksi


Lue lisää
LST Group

"Viestintä ylläpitää positiivista yrityskuvaa"


Lue lisää
Varsinais-Suomen Kulttuurirahasto

Laulu Suomen soi viestinnän avulla


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkit tapahtumaviestintään


Lue lisää
Blogista poimittua:

Dubain Expo 2020 valitsi Telegraafin yhteistyökumppanikseen


Lue lisää
Naantalin Energia

”Hyvä viestintä antaa yritykselle kasvot”


Lue lisää
Barona

Medianäkyvyys toi lisää asiakkaita


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Ennätysmäärät kalentereita ja lahjoja lapsille


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Toimittajatilaisuuden tuloksena laaja medianäkyvyys


Lue lisää
Sairaala NEO

Brändin rakennusta ja kokonaisvaltaista viestintää Sairaala NEO:lle


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Toimittajat saariston syleilyssä


Lue lisää
Turun Urheiluliitto

Telegraafi tukee nuorisourheilua


Lue lisää
Blogista poimittua:

Mediatiedottaminen elää ja voi hyvin


Lue lisää
Sairaala NEO

Medianäkyvyyttä murto-osalla mainosbudjetin hinnasta


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Suorat sanat koulutettavien suusta


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Yhteistyöllä konkreettista hyvää


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Toimittajat sokerin ja herneen juurilla


Lue lisää
Lojer

Lojer aktivoi viestintäänsä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Rohkeasti esille


Lue lisää
Toimisto- ja liikekeskus Dixi

”Paikalla olivat meille tärkeät mediat”


Lue lisää
Tilaa uutiskirje