english

Konversio kohdalleen – Mitä tavoitteita nettisivuillasi on?

Julkaistu 17.03.2020

Nettisivut ovat monesti yritysten näkyvin kanava sosiaalisen median ohella. Jotta asiakkaat löytävät yrityksesi, on sivujesi hakukoneoptimoinnin oltava kohdallaan. Mutta mitä tapahtuu sen jälkeen, kun potentiaalinen asiakas löytää sivustollesi? Tässä vaiheessa on hyvä huolehtia, että sivuilla on paitsi oleellista sisältöä tarjolla, myös mahdollisuus ohjailla kävijää toimimaan ja tekemään itsestään liidin tai asiakkaan.

Tavoitteena on saada asiakas reagoimaan haluamallasi tavalla

Tapaus verkkokauppa:

Konversioasteella mitataan verkkokaupassa pääsääntöisesti niitä ostotapahtumien määriä, jotka johtuvat nimenomaan kaupallisesta ärsykkeestä, kuten esimerkiksi mainoksen klikkaamisesta. Käytännössä siis sivuillesi kannattaa rakentaa bannerikuva tai muu mainos, jossa voit esitellä uutuustuotteita tai hyviä tarjouksia. Kun banneria klikkaa, pääsee ostamaan kyseisen tuotteen suoraan.

Tapaus nettisivut:

Konversio ei koske vain puhdasta myyntiä, vaan kaikkea sellaista, josta voit kerätä potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja. Nettisivuilla voit esimerkiksi houkutella asiakasta tilaamaan uutiskirjeen, rekisteröitymään käyttäjäksi, lataamaan kokeiluversion tai tilaamaan näytekappaleen. Kun saat asiakastiedot, voit lähestyä häntä saadaksesi hänestä maksavan asiakkaan.

On myös mahdollista, että konversiosta ei jää sinulle yhteystietoja. Voit esimerkiksi ohjata käyttäjät vierailemaan tietyllä sivustolla, jossa on heitä kiinnostavaa materiaalia tarjolla. Näin saat herätettyä potentiaalisen asiakkaan kiinnostuksen, minkä ansiosta hän toivottavasti tulevaisuudessa palaa ostamaan sinulta tuotteita tai palveluja.

Käytännön vinkit nettisivujen konversio-optimointiin

1. Suunnittele nettisivusi palvelemaan vain yhtä tarkoitusta tai tavoitetta.

2. Hyödynnä sisältöelementtejä (teksti, kuva ja video) ohjaamaan käyttäjiä toimimaan haluamallasi tavalla.

3. Varmista, että sivustosi navigaatio on riittävän selkeä ja johdattaa käyttäjän haluttuun tavoitteeseen mahdollisimman helposti.

4. Muista, että tietojen kerääminen ei saa olla pakkomielteistä. On hyvä tarjota käyttäjille mielenkiintoista ja palvelevaa sisältöä ilman, että heidän täytyy rekisteröityä. Mielenkiinnon pitää pystyä heräämään ennen tietojen luovuttamista.

5. Kävijän luottamusta yritystä kohtaan voidaan kasvattaa esittelemällä referenssejä ja tunnettuja kumppaneita. On hyvä myös tuoda esiin heidän kommenttejaan ja kokemuksiaan palveluistasi.

Muista seurata tuloksia

Konversion tärkein tehtävä on tuottaa potentiaalisia asiakkaita ja se on helposti mitattavissa. Muista asentaa sivustollesi Google Analytics, jonka avulla voit seurata, mistä asiakkaasi saapuvat sivulle, mitä polkua he siellä kulkevat ja miten he päätyivät ostamaan tai jättämään yhteydenottopyynnön. Kun sinulla on selkeitä mainoksia, voit seurata, mikä niistä toimii ja mikä ei. Muista, että kokeilu on avain onneen! Käytä hyvin toimineita kampanjoita uudelleen ja jätä ne pois, jotka eivät tuottaneet tulosta. Näin opit tuntemaan asiakkaittesi ostokäyttäytymistä ja saat kasvatettua myyntiäsi.

Kirjoittanut Sini Mäenanttila

Voimmeko olla avuksi?

Marja-Terttu Rantanen

Toimitusjohtaja, osakas
puh. 0400 232 970
mt@telegraafi.fi 

LinkedIn >

Lue lisää

Blogista poimittua:

Konversio kohdalleen – Mitä tavoitteita nettisivuillasi on?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Hakukoneiden salainen maailma


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vuoden 2020 viestinnän trendit


Lue lisää
Marva Group

Modernit nettisivut Marva Groupille


Lue lisää
LST Group

”Viestintäkumppani vapauttaa aikaa yrityksen ydintehtäviin”


Lue lisää
BCB Medical

Visuaalisia töitä BCB Medicalille


Lue lisää
Blogista poimittua:

Infografiikan taika


Lue lisää
Blogista poimittua:

PowerPoint – uhka vai mahdollisuus?


Lue lisää
Naantalin Energia

Visuaalista viestintää Naantalin Energialle


Lue lisää
J-Isännöinti

Viestinnän ulkoistamisella lisätunteja työpäivään


Lue lisää
Blogista poimittua:

Viestintä on mainontaa vahvempaa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Emojit yrityksen viestinnässä – hitti vai huti?


Lue lisää
Mehiläinen

Viestinnän materiaaleja Turun alueen Mehiläiselle


Lue lisää
Mehiläinen

”Loputtoman joustavaa palvelua”


Lue lisää
Blogista poimittua:

Onko luova ajattelu hölynpölyä?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Konsultti säästää aikaa ja rahaa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Mikä ihmeen IGTV?


Lue lisää
Medikumppani

Medikumppanin monipuolinen viestintäkumppani


Lue lisää
Blogista poimittua:

Videolla väriä viestintään


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Asiakastyytyväisyyskysely: ”Telegraafi on minun valintani”


Lue lisää
Aktia

Vinkkejä asunnonvaihtajille


Lue lisää
BCB Medical

Ideakukkasista viestintäkampanjoiksi


Lue lisää
Blogista poimittua:

Liian kiire suunnitteluun?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkit tapahtumaviestintään


Lue lisää
Blogista poimittua:

UX ja UI – ota käsitteet haltuun


Lue lisää
Blogista poimittua:

Digiloikka 70-luvulta suoraan kärkikahinoihin


Lue lisää
Blogista poimittua:

SEO – mitä se on?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Tietosuoja-asetus ei tapa viestintää


Lue lisää
Turun Kauppaopetussäätiö

Nettisivuista laadukkaat ja toimivat


Lue lisää
Naantalin Energia

”Hyvä viestintä antaa yritykselle kasvot”


Lue lisää
Blogista poimittua:

Uutiskirjeen visuaalinen voima


Lue lisää
Blogista poimittua:

Mihin tarvitset graafista ohjeistoa?


Lue lisää
Sairaala NEO

Brändin rakennusta ja kokonaisvaltaista viestintää Sairaala NEO:lle


Lue lisää
Blogista poimittua:

Älä eksy Facebook-kuvakokojen viidakossa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Lisää silmänruokaa someen


Lue lisää
Advancetec

”Insinöörikielestä viestintä- ja markkinointikirjeeksi”


Lue lisää
Turun Urheiluliitto

Telegraafi tukee nuorisourheilua


Lue lisää
Finn Spring

Somekanavat haltuun


Lue lisää
Blogista poimittua:

Ota Instagram-mainonta haltuun


Lue lisää
Blogista poimittua:

Instagram-vinkkejä yritykselle


Lue lisää
Blogista poimittua:

Viesti selkeästi somessa


Lue lisää
Tilaa uutiskirje