english

Kivenkovat kuvavinkit osa 1/2

Julkaistu 05.08.2019

Kuvallinen viestintä tukee, tehostaa ja täydentää yrityksen tarinaa. Yrityksen ilme ja fiilis saadaan parhaiten esille visuaalisesti. Erityisesti valokuvilla on suuri rooli halutun yritysilmeen esille tuomisessa. Suosittelen satsaamaan kuviin – erityisesti some-maailmassa, jossa skrollaajat ruokkivat silmiään ja hakevat inspiraatiota kauniiden kuvien kautta.

Vinkit kuvaustilanteeseen

Laadukkaiden kuvien aikaansaamiseen ei tarvita raskasta kuvauskalustoa tai järjestelmäkameraa. Nykypäivän mobiililaitteilla saa napattua todella hyviä otoksia, kun vain pitää mielessä muutaman asian. Pieleen menneitä asioita voi toki jälkikäteen korjata kuvankäsittelyllä, mutta lähtökohdat kannattaa hioa mahdollisimman hyvin kuntoon jo ennen kuvan räpsimistä.

  1. Luonnonvalo on aina parempi kuin loisteputkivalo. Puolipilvinen sää on valokuvaukseen täydellinen, koska se tekee kuvista luonnollisia ja pehmeän sävyisiä. Suora auringonpaiste on armoton, ja se aiheuttaa usein kovia kontrasteja sekä tummia varjoja. 

  2. Puhdista linssi kevyesti liinalla. Likaisen linssin läpi otetut kuvat ovat usein sumeita ja epätarkkoja. Puhelimen kameran linssiin kertyy helposti ihon rasvaa ja pölyhiukkasia.

  3. Tarkenna kuvattava kohde ja säädä valotus. Usein puhelimen näytöllä voi koskettaa sitä kohtaa, johon haluaa kuvan tarkentaa. Lisäksi esimerkiksi iPhonessa valotusta voi säätää liikuttamalla näytöllä sormea ylös tai alas. 

  4. Rajaa jo kuvaustilanteessa. Mieti jo kuvaustilanteessa, mitkä kohteet haluat kuvaan mukaan ja mitkä asiat haluat rajata kuvan ulkopuolelle. Tiukka rajaus ja lähikuvat tuovat mielenkiintoa kuviin. Älä kuitenkaan katkaise henkilökuvaa nivelien kohdalta.

  5. Vakaa käsi ei tärähdä. Keskity kuvaukseen huolellisesti ja tue tarvittaessa käsi esimerkiksi pöytää vasten.

  6. Vältä salamaa. Räikeä salamavalo pilaa usein kuvan kuin kuvan. Salamavalo vääristää usein värejä ja tekee kuvista amatöörimäisiä.

  7. Erilaiset kuvakulmat kehiin. Kokeile rohkeasti erilaisia kuvakulmia. Miltä kuvattava kohde näyttää ala- tai yläviistosta? Toimiiko vaaka- vai pystykuva paremmin? Miten kuvattava kohde tulee esille suoraan ylhäältä kuvattuna? Sijoittuuko kuvattava kohde keskelle vai vasempaan tai oikeaan reunaan?

Lue myös kivenkovat kuvavinkit osa 2/2 >

Tarvitsetko apua visuaalisessa kuvakerronnassa? Ota yhteyttä, niin ryhdytään hommiin!

Kirjoittanut Essi Rantanen

Voimmeko olla avuksi?

Marja-Terttu Rantanen

Toimitusjohtaja, osakas
puh. 0400 232 970
mt@telegraafi.fi 

LinkedIn >

Lue lisää

Auratum

Laadukas ja viimeistelty esitys rakennusalan yrityksestä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Mitä graafisen suunnittelijan työpäivään kuuluu?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Pidä huoli palvelustasi viestinnän avulla


Lue lisää
Lojer

Asiakaslehti syntyy yhteistyönä


Lue lisää
Marva Group

Modernit nettisivut Marva Groupille


Lue lisää
Aurator Varainhoito

Näyttävä esitys varain-hoitopalveluyritykselle


Lue lisää
LST Group

Yhtenäiset myynti- ja messumateriaalit LST Servicelle


Lue lisää
LST Group

”Viestintäkumppani vapauttaa aikaa yrityksen ydintehtäviin”


Lue lisää
Blogista poimittua:

Kivenkovat kuvavinkit osa 2/2


Lue lisää
BCB Medical

Visuaalisia töitä BCB Medicalille


Lue lisää
Blogista poimittua:

Kivenkovat kuvavinkit osa 1/2


Lue lisää
Blogista poimittua:

Infografiikan taika


Lue lisää
Blogista poimittua:

PowerPoint – uhka vai mahdollisuus?


Lue lisää
Naantalin Energia

Visuaalista viestintää Naantalin Energialle


Lue lisää
Neuroliitto

Lisää käsipareja viestintään


Lue lisää
Neuroliitto

Infografiikka Neuroliitolle


Lue lisää
Mehiläinen

Viestinnän materiaaleja Turun alueen Mehiläiselle


Lue lisää
Mehiläinen

”Loputtoman joustavaa palvelua”


Lue lisää
Blogista poimittua:

Onko luova ajattelu hölynpölyä?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Konsultti säästää aikaa ja rahaa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Mistä on mieleenpainuva messuosasto tehty?


Lue lisää
Medikumppani

Medikumppanin monipuolinen viestintäkumppani


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Asiakastyytyväisyyskysely: ”Telegraafi on minun valintani”


Lue lisää
BCB Medical

Ideakukkasista viestintäkampanjoiksi


Lue lisää
Medikumppani

Medikumppanin visuaalinen ilme uuteen uskoon


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkit tapahtumaviestintään


Lue lisää
Blogista poimittua:

UX ja UI – ota käsitteet haltuun


Lue lisää
Turun Kauppaopetussäätiö

Nettisivuista laadukkaat ja toimivat


Lue lisää
Salcomp

Vastuullisuusasiat yksiin kansiin


Lue lisää
Naantalin Energia

”Hyvä viestintä antaa yritykselle kasvot”


Lue lisää
Blogista poimittua:

Uutiskirjeen visuaalinen voima


Lue lisää
Orkla Suomi

Visuaalinen ilme Orkla Suomen viestintäkampanjalle


Lue lisää
Orkla Suomi

Ideat lentoon tehtaalla


Lue lisää
Blogista poimittua:

Viimeinen silaus yrityksen instagram-profiiliin


Lue lisää
Blogista poimittua:

Mihin tarvitset graafista ohjeistoa?


Lue lisää
Sairaala NEO

Brändin rakennusta ja kokonaisvaltaista viestintää Sairaala NEO:lle


Lue lisää
Blogista poimittua:

Älä eksy Facebook-kuvakokojen viidakossa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Lisää silmänruokaa someen


Lue lisää
Blogista poimittua:

Miltä painotuotteesi tuntuu?


Lue lisää
Sairaala NEO

Asiakaslehti paketoi kokonaisuuden


Lue lisää
Tilaa uutiskirje