english

Juttuaihe tarjolla? Hyvä tiedote ylittää uutiskynnyksen

Julkaistu 05.03.2020

Tiedote on parhaimmillaan uutinen, josta toimituksessa leivotaan journalistinen juttu. Ja jos ei aivan etusivun juttua tai pääuutislähetyksen aihetta, niin ainakin valmista palkkimateriaalia, jolla täytetään lehdessä pikkukolot tai tehdään verkkoon päivittyvää uutisvirtaa. 

Toimituksilla on omat kriteerinsä ja eettiset ohjeensa sille, mitä ne julkaisevat. Uutisarvoa mitataan muun muassa aiheen merkityksen, yllättävyyden, kiinnostavuuden, ajankohtaisuuden ja läheisyyden näkökulmista. Toimittajan tontille on tunkua, kun moni haluaisi näkyvyyttä omalle asialleen.

Kiinnostava aihe tuo ansaittua mediaa 

Tiedottavalle taholle läpimeno uutisvälineissä on ansaittua mediaa. Perinteisesti ajatellaan, että tiedottaa kannattaa aina, kun yrityksellä on jotakin sellaista uutisoitavaa, jonka voi ajatella kiinnostavan myös suurempaa yleisöä tai jonka avulla yritys tai muu toimija kasvattaa tunnettuuttaan. 

Yritysuutiset ylittävät usein toimitusten uutiskynnyksen – myös positiiviset uutiset! Kun turkulainen sähkötekniikan konserni LST Group kertoi liiketoimintojen yhdistymisestä, maakunnan mediat uutisoivat asian. 

Tiedote taustoittaa ilmiöitä

Uutisen määritelmään kuuluu, että se on ajankohtainen, yleisöä kiinnostava asia, tapahtuma tai ilmiö, josta kerrotaan mediassa. 

Tiedote voi tarjota medialle myös muunlaista materiaalia: se voi taustoittaa kiinnostavaa ilmiötä, jota yrityksesi edustaa. Esimerkki tästä on turkulaisen tapahtumatalo Logomon päätös järjestää muovinkeräys toimitilapuolellaan ja lähteä mukaan hankkeeseen, jossa talon jätehuollosta tehdään hiilineutraalia. Vastuullinen toiminta ja edelläkävijän askelmerkit ovat asioita, joista kannattaa kertoa myös muille.

Räätälöidyt juttuvinkit kiinnostavat toimituksia

Tiedote voi olla myös juttuvinkki, jossa toimitusta kiinnostavia näkökulmia on mietitty valmiiksi. Kun turkulainen painonhallintaan erikoistunut lääkäri André Heikius julkaisi Painotohtori-kirjan, sen aihepiireistä räätälöidyt juttuaiheet kiinnostivat useita medioita. 

Viestintäkumppaniksi valittu ammattilainen auttaa tiedottamisessa. Kaivamme uutisen esiin, hiomme kieliasun kiinnostavaksi ja huolehdimme tiedotteiden lähettämisestä. Blogin juttulinkit ovat esimerkkejä tekemästämme tiedottamisesta. 

Seuraamme myös tiedottamisen onnistumista seurantatyökalujen avulla. Kun haluat kasvattaa näkyvyyttäsi mediassa, lue lisää mediatiedottamisesta ja ota yhteyttä!

Lue myös:

Mediatiedottaminen tuo tulosta >

Kirjoittanut Kati Munkki

Voimmeko olla avuksi?

Marja-Terttu Rantanen

Toimitusjohtaja, osakas
puh. 0400 232 970
mt@telegraafi.fi 

LinkedIn >

Lue lisää

Blogista poimittua:

Korona koulutti toimittajat – virtuaalipressistä tuli uusi normaali


Lue lisää
Blogista poimittua:

”Kaikki nyt tiedotteen osaa kirjoittaa”


Lue lisää
Blogista poimittua:

Juttuaihe tarjolla? Hyvä tiedote ylittää uutiskynnyksen


Lue lisää
Logomo

Suunnitelmallista viestintää Logomolle


Lue lisää
Schneider Electric

Viestintä kasvatti brändinäkyvyyttä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Muista viestiä myös kesällä


Lue lisää
Bunge Finland Oy

Vastuulliset teot toivat kasvua markkinaosuuteen


Lue lisää
Naantalin Energia

Visuaalista viestintää Naantalin Energialle


Lue lisää
Neuroliitto

Lisää käsipareja viestintään


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Vaikuttava vierailupäivä terveydenhuollon parissa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Uudelleenohjelmoituna toimituksesta viestintään


Lue lisää
Mehiläinen

”Loputtoman joustavaa palvelua”


Lue lisää
Blogista poimittua:

Konsultti säästää aikaa ja rahaa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Hyppy pöydän toiselle puolelle


Lue lisää
Blogista poimittua:

Mediatiedottaminen tuo tulosta


Lue lisää
Kirami

Kuukausisopimuksella tehokkuutta viestintään


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Asiakastyytyväisyyskysely: ”Telegraafi on minun valintani”


Lue lisää
Aromtech

Viestinnästä voimaa tyrniöljymarkkinoille


Lue lisää
BCB Medical

Ideakukkasista viestintäkampanjoiksi


Lue lisää
LST Group

"Viestintä ylläpitää positiivista yrityskuvaa"


Lue lisää
Varsinais-Suomen Kulttuurirahasto

Laulu Suomen soi viestinnän avulla


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkit tapahtumaviestintään


Lue lisää
Blogista poimittua:

Dubain Expo 2020 valitsi Telegraafin yhteistyökumppanikseen


Lue lisää
Naantalin Energia

”Hyvä viestintä antaa yritykselle kasvot”


Lue lisää
Barona

Medianäkyvyys toi lisää asiakkaita


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Ennätysmäärät kalentereita ja lahjoja lapsille


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Toimittajatilaisuuden tuloksena laaja medianäkyvyys


Lue lisää
Sairaala NEO

Brändin rakennusta ja kokonaisvaltaista viestintää Sairaala NEO:lle


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Toimittajat saariston syleilyssä


Lue lisää
Turun Urheiluliitto

Telegraafi tukee nuorisourheilua


Lue lisää
Blogista poimittua:

Mediatiedottaminen elää ja voi hyvin


Lue lisää
Sairaala NEO

Medianäkyvyyttä murto-osalla mainosbudjetin hinnasta


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Suorat sanat koulutettavien suusta


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Yhteistyöllä konkreettista hyvää


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Toimittajat sokerin ja herneen juurilla


Lue lisää
Lojer

Lojer aktivoi viestintäänsä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Rohkeasti esille


Lue lisää
Toimisto- ja liikekeskus Dixi

”Paikalla olivat meille tärkeät mediat”


Lue lisää
Tilaa uutiskirje