english

Ideat kateissa: mitä päivittää someen?

Julkaistu 09.05.2019

Sosiaalinen media on monelle yritykselle korvaamaton osa monikanavaista viestintää ja markkinointia. Yritysmaailmassa eri somekanavien käyttö on jo hyvin hallussa, ja sisällön suunnittelusta on tullut enemmän sääntö kuin poikkeus. Välillä kokeneet konkaritkin törmäävät kuitenkin luomisen tuskaan: mitä sisältöä laittaisin somekanaviin?

Sosiaalisen median sisällöntuotantoa helpottaa huolellinen suunnittelu. Mieti ensin tavoitteet ja kohderyhmät ja pohdi, mihin haluat kohderyhmää ohjata? Somesuunnitelma kannattaa rakentaa asiantuntijasisällön ympärille, ja pidä aina kirkkaana mielessä hyödyt, joita tarjoat kohderyhmälle.

  • Tuo asiantuntijuuttasi esille blogikirjoitusten avulla. Anna somekanavissa esimakua blogikirjoituksen sisällöstä, mutta älä paljasta parhaita paloja. Töllöin saat someseuraajat houkuteltua varsinaiseen blogiin. 

  • Kun haluat tavoitella uusia asiakkaita, yksi parhaista keinoista on tyytyväisten asiakkaiden esille tuominen. Referenssien jako somekanavissa viestii asiakaskuntasi luottamuksesta ja kertoo yrityksen toiminnasta asiakkaiden silmin.

  • Ihmiset ja persoonat kiinnostavat aina, joten muista säännöllisesti nostaa yrityksen henkilökunta esille. Kirjoita työntekijöistäsi lyhyet esittelyt ja jaa ne somekanavissa – kuvan tai videon kera tietysti.

  • Yritykselle tärkeistä tapahtumista kannattaa ehdottomasti tiedottaa somekanavissa. Esimerkiksi erilaisista messuista kertominen on hyvä tapa houkutella potentiaalisia messuvieraita omalle osastolle. 

  • Osoita aktiivisuuttasi jakamalla alaan liittyviä ajankohtaisia artikkeleja somekanavissa. Tuomalla esille alaan liittyviä trendejä ja tuoreimpia uutisia, annat mielikuvan ajan hermolla olevasta yrityksestä. Muista myös kertoa omaan yritykseesi liittyvät uutiset.

  • Yrityksen omat tuotteet ja palvelut kannattaa esitellä säännöllisesti myös somessa. Vaikka aihe on itsellesi varsin tuttu, ei se välttämättä ole sitä someseuraajille. Älä kuitenkaan mainosta pelkkää tuotetta tai palvelua, vaan nosta esille hyödyt, jotka asiakas saa tuotteen tai palvelun myötä. 

  • Kevyet ja hauskat sisällöt voi rakentaa esimerkiksi erilaisten merkkipäivien ympärille. Miten yrityksessäsi näkyy vappu, juhannus, halloween tai joulu? Voisitko kertoa yrityksestäsi jotain sellaista, jota kukaan ei ole vielä aikaisemmin kuullut?

 Somesisältöjen aiheita löytyy paljon eikä aina tarvitse keksiä jotain uutta ja ihmeellistä. Vanhojen juttujen kierrätys toimii loistavasti, koska kaikki eivät ole vielä lukeneet aiheesta ja vanhan kertaus ei koskaan ole huono asia. Lisäksi samasta aiheesta voi kirjoittaa useasta eri näkökulmasta, jolloin se palvelee uusia kohderyhmiä.

Tarvitsetko apua sosiaalisen median suunnittelussa tai sisällöntuotannossa? Ota yhteyttä, niin ryhdytään hommiin!

--------------------------------------------

Lataa maksuton Starttipaketti someviestintään

Lomake 410971295 näytetään tässä.

 

Kirjoittanut Essi Rantanen