english

Hakukoneiden salainen maailma

Julkaistu 09.03.2020

Internetin hakukoneet ovat nousseet kaikenlaisessa tiedonhaussa suureen rooliin. Hyvin toteutettu hakukoneoptimointi on pitkällä tähtäimellä yksi kustannustehokkaimmista markkinointikanavista. Väärin toteutettuna tai täysin sivuutettuna hakukoneoptimointi voi aiheuttaa hallaa sivustosi hakukonenäkyvyydelle.

Hakukoneen valinta riippuu paljon kohdemarkkinasta. Muun muassa Google, Bing, Yahoo, Baidu ja Yandex ovat tunnettuja hakukoneita.

Suomessa Googlen markkinaosuus tammikuussa 2020 oli 97 prosenttia. Maailmanlaajuisestikin Googlen markkinaosuus on 92 prosenttia, eli se on selvä markkinajohtaja ja siksi siihen kannattaa ensisijaisesti panostaa.

5 vinkkiä hakukoneoptimointiin

Hakukoneille syötetään tietoa hakusanoilla, joita ne käyttävät hauissa. Yrityksesi tärkeimmät hakusanat muodostuvat seuraavalla tavalla:

1. yrityksen nimi
2. toimiala
3. toimiala + paikka
4. tuote

Nyt se testi: syötä nämä hakusanat kohta kerrallaan Googleen. Pääsetkö etusivulle? Jos vastauksesi on kyllä, voit taputtaa itseäsi olalle. Onneksi olkoon, hyvin tehty työ tuottaa sinulle hakukonenäkyvyyttä.

Mikäli jäit kaukaisemmille sivuille, on ehkä syytä tehdä korjaavia liikkeitä. Mitä sitten olisi hyvä tehdä? Tässä viisi pikavinkkiä, jotka auttavat hyvään alkuun:

1. Riittävästi mielenkiintoista sisältöä

Ylivertainen ja kiinnostava sisältö on kaikkein tärkein tekijä sivustollasi. Jos sinulla on sisältöä, joka saa kävijät viipymään sivustollasi, arvostavat hakukoneet sen korkealle. Jokaisella sivulla olisi hyvä olla vähintään 300 sanaa sekä väliotsikoita. Väliotsikot tukevat hakusanoja, joilla halutaan tulla näkyville.

2. ja 3. Title ja meta description kuntoon

Title on se otsikko, joka näkyy Googlessa. Meta description kertoo lisää sivustosi sisällöstä ja houkuttelee kävijöitä kohdentamalla viestiä.

4. Hakusanat kuntoon

Jokaiselle sivulle voi määritellä omat hakusanat. Näissä kannattaa suosia niitä hakusanoja, joilla haluat tulla nähdyksi. Suosituimmat hakusanat ovat kilpailtuja, joten voi olla hyvä tarkentaa hakusanoja esimerkiksi paikkakunnan avulla. Hakusanoja kannattaa myös pohtia siltä kannalta, mitä potentiaalinen asiakas mahdollisesti hakisi. Esimerkiksi siivouspalvelu-sanan sijaan saatetaan tehdä hakuja puhdistuspalvelu-sanalla. Google trends auttaa myös testaamaan hakusanojen vahvuutta.

5. Kuvien alt-tekstit

Tarkista, että olet asettanut sivustosi kuville alt-tekstin eli vaihtoehtoisen tekstin. Hakukoneiden robotit eivät pääse käsiksi kuviin piilotettuihin hakusanoihin, joten alt-tekstillä pystyt kertomaan, että myös kuvat ovat samaa sisältöä kuin muukin sivustosi.

Kirjoittanut Sini Mäenanttila

Voimmeko olla avuksi?

Marja-Terttu Rantanen

Toimitusjohtaja, osakas
puh. 0400 232 970
mt@telegraafi.fi 

LinkedIn >

Lue lisää

Blogista poimittua:

Konversio kohdalleen – Mitä tavoitteita nettisivuillasi on?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Hakukoneiden salainen maailma


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vuoden 2020 viestinnän trendit


Lue lisää
Marva Group

Modernit nettisivut Marva Groupille


Lue lisää
LST Group

”Viestintäkumppani vapauttaa aikaa yrityksen ydintehtäviin”


Lue lisää
BCB Medical

Visuaalisia töitä BCB Medicalille


Lue lisää
Blogista poimittua:

Infografiikan taika


Lue lisää
Blogista poimittua:

PowerPoint – uhka vai mahdollisuus?


Lue lisää
Naantalin Energia

Visuaalista viestintää Naantalin Energialle


Lue lisää
J-Isännöinti

Viestinnän ulkoistamisella lisätunteja työpäivään


Lue lisää
Blogista poimittua:

Viestintä on mainontaa vahvempaa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Emojit yrityksen viestinnässä – hitti vai huti?


Lue lisää
Mehiläinen

Viestinnän materiaaleja Turun alueen Mehiläiselle


Lue lisää
Mehiläinen

”Loputtoman joustavaa palvelua”


Lue lisää
Blogista poimittua:

Onko luova ajattelu hölynpölyä?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Konsultti säästää aikaa ja rahaa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Mikä ihmeen IGTV?


Lue lisää
Medikumppani

Medikumppanin monipuolinen viestintäkumppani


Lue lisää
Blogista poimittua:

Videolla väriä viestintään


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Asiakastyytyväisyyskysely: ”Telegraafi on minun valintani”


Lue lisää
Aktia

Vinkkejä asunnonvaihtajille


Lue lisää
BCB Medical

Ideakukkasista viestintäkampanjoiksi


Lue lisää
Blogista poimittua:

Liian kiire suunnitteluun?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Vinkit tapahtumaviestintään


Lue lisää
Blogista poimittua:

UX ja UI – ota käsitteet haltuun


Lue lisää
Blogista poimittua:

Digiloikka 70-luvulta suoraan kärkikahinoihin


Lue lisää
Blogista poimittua:

SEO – mitä se on?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Tietosuoja-asetus ei tapa viestintää


Lue lisää
Turun Kauppaopetussäätiö

Nettisivuista laadukkaat ja toimivat


Lue lisää
Naantalin Energia

”Hyvä viestintä antaa yritykselle kasvot”


Lue lisää
Blogista poimittua:

Uutiskirjeen visuaalinen voima


Lue lisää
Blogista poimittua:

Mihin tarvitset graafista ohjeistoa?


Lue lisää
Sairaala NEO

Brändin rakennusta ja kokonaisvaltaista viestintää Sairaala NEO:lle


Lue lisää
Blogista poimittua:

Älä eksy Facebook-kuvakokojen viidakossa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Lisää silmänruokaa someen


Lue lisää
Advancetec

”Insinöörikielestä viestintä- ja markkinointikirjeeksi”


Lue lisää
Turun Urheiluliitto

Telegraafi tukee nuorisourheilua


Lue lisää
Finn Spring

Somekanavat haltuun


Lue lisää
Blogista poimittua:

Ota Instagram-mainonta haltuun


Lue lisää
Blogista poimittua:

Instagram-vinkkejä yritykselle


Lue lisää
Blogista poimittua:

Viesti selkeästi somessa


Lue lisää
Tilaa uutiskirje