english

Emojit yrityksen viestinnässä – hitti vai huti?

Julkaistu 26.09.2018

Emojit ovat kokoelma hymiö- ja kuvasymboleita, jotka ovat tulleet osaksi nykypäivän kommunikointia. Emojit ilmestyivät 2010-luvulla mobiililaitteisiin ja nykyään niitä on jo yli 2 800 kappaletta – valinnanvaraa siis löytyy. Emojeilla viestittely on trendi-ilmiö, josta yritykset voivat myös ottaa kopin. Miten emojit toimivat yrityksen viestinnässä?

Emojit ilmaisevat erilaisten tunteiden ja asenteiden lisäksi myös arkipäivän asioita, kuten ruokaa, säätä, harrastuksia, eläimiä ja ihmisiä. Mobiililaitteesta, nettisivustosta ja käyttöjärjestelmästä riippuen emojien ulkonäkö vaihtelee hieman, jolloin niiden merkitykset voivat olla tulkinnanvaraisia. Kaikkien emojien oikeat merkitykset voi tarkistaa emojipediasta.

Nuorelle sukupolvelle emojit ovat uusi digitaalisen median kieli. Tekstipohjaisen viestin sijaan nuoret näpyttelevät näppärästi emojien avulla. Visuaalisena ihmisenä emojit ovat tärkeä osa myös omaa viestittelytyyliäni. Niiden avulla sanat saavat ympärilleen väriä ja tunnetta. Lisäksi kuvat kertovat joskus paljon enemmän kuin sanat.

Erityisesti sosiaalisen median maailmassa yritykset voisivat hyödyntää taitavasti emoji-kuvakkeita. Esimerkiksi Facebookin tunnetila-ominaisuus emojilla varustettuna erottuu paremmin uutisvirrasta. Lisäksi Facebookin reaktio-emojit yritys voi hyödyntää esimerkiksi yleisöäänestyksessä tai kilpailuissa.

Muistilista emojien yrityskäyttöön

  • Selvitä, miten hyvin kohderyhmälläsi on emojit hallussa? Hyödynnä niitä vasta sen jälkeen. Käytä emoji-huumoria hallitusti ja harkiten.

  • Mieti, millainen äänenensävy puhuttelee kohderyhmääsi? Emojien avulla voidaan tukea sanallista sisältöä ja korostaa haluttua puhetyyliä. 

  • Opettele eri emojien merkitykset. Emojien hyvä tuntemus tuo parhaimmillaan kekseliäisyyttä, hauskuutta ja luovuutta viestintään. Väärin ymmärretyt emojit voivat pahimmillaan käynnistää ikävän somekohun. 

  • Sosiaalisessa mediassa lyhyt ja ytimekäs viesti herättää paremmin skrollaajan huomion. Muutama emoji tiivistää viestiä entisestään ja laiskakin katsoja näkee silmänräpäyksessä mistä on kyse.

  • Älä unohda sanallista viestintää. Trendikäs emoji-kuvakkeilla varustettu viestintä osoittaa yrityksen olevan ajan hermolla, mutta älä kuitenkaan jätä tarinankerrontaa emojien varaan.

  • Aloita maltillisesti. Valitse yleisesti tunnetut emojit, jotka kohderyhmäsi varmasti ymmärtää. Älä tykitä kymmeniä emojeita yhteen viestiin – rajansa kaikella.

  • Laadi sääntöjä yrityksen emoji-käytölle. Voisiko eri tuoteryhmät tai palvelut kuvata aina samalla emoji-kuvakkeella? Tällöin katsoja näkee nopeasti, mitä aihealuetta viesti koskee. 

  • Vahvoja tunteita herättävät emojit kannattaa jättää yritysviestinnän ulkopuolelle. Esimerkiksi sydänsilmähymiö ei välttämättä tuo viestiin ammattimaista uskottavuutta.

Tiivistetysti voisin sanoa, että emojit rikastuttavat tekstimuotoista viestintää. Lisäksi ne tuovat yritysviestintään rentoa ja trendikästä meininkiä. Brändin mukainen viesti voi saada lisäpotkua emoji-kuvakkeista ja parhaimmillaan houkutella uusia kohderyhmiä – erityisesti nuorempaa sukupolvea. 

Suosittelen rohkeasti kokeilemaan näitä värikkäitä veijareita yrityksen somekanavissa. Uskon, että se on askel kohti persoonallisempaa ja ihmisläheisempää viestintää.

Kirjoittanut Essi Rantanen
Tilaa uutiskirje