english

Emojit yrityksen viestinnässä – hitti vai huti?

Julkaistu 26.09.2018

Emojit ovat kokoelma hymiö- ja kuvasymboleita, jotka ovat tulleet osaksi nykypäivän kommunikointia. Emojit ilmestyivät 2010-luvulla mobiililaitteisiin ja nykyään niitä on jo yli 2 800 kappaletta – valinnanvaraa siis löytyy. Emojeilla viestittely on trendi-ilmiö, josta yritykset voivat myös ottaa kopin. Miten emojit toimivat yrityksen viestinnässä?

Emojit ilmaisevat erilaisten tunteiden ja asenteiden lisäksi myös arkipäivän asioita, kuten ruokaa, säätä, harrastuksia, eläimiä ja ihmisiä. Mobiililaitteesta, nettisivustosta ja käyttöjärjestelmästä riippuen emojien ulkonäkö vaihtelee hieman, jolloin niiden merkitykset voivat olla tulkinnanvaraisia. Kaikkien emojien oikeat merkitykset voi tarkistaa emojipediasta.

Nuorelle sukupolvelle emojit ovat uusi digitaalisen median kieli. Tekstipohjaisen viestin sijaan nuoret näpyttelevät näppärästi emojien avulla. Visuaalisena ihmisenä emojit ovat tärkeä osa myös omaa viestittelytyyliäni. Niiden avulla sanat saavat ympärilleen väriä ja tunnetta. Lisäksi kuvat kertovat joskus paljon enemmän kuin sanat.

Erityisesti sosiaalisen median maailmassa yritykset voisivat hyödyntää taitavasti emoji-kuvakkeita. Esimerkiksi Facebookin tunnetila-ominaisuus emojilla varustettuna erottuu paremmin uutisvirrasta. Lisäksi Facebookin reaktio-emojit yritys voi hyödyntää esimerkiksi yleisöäänestyksessä tai kilpailuissa.

Muistilista emojien yrityskäyttöön

  • Selvitä, miten hyvin kohderyhmälläsi on emojit hallussa? Hyödynnä niitä vasta sen jälkeen. Käytä emoji-huumoria hallitusti ja harkiten.

  • Mieti, millainen äänenensävy puhuttelee kohderyhmääsi? Emojien avulla voidaan tukea sanallista sisältöä ja korostaa haluttua puhetyyliä. 

  • Opettele eri emojien merkitykset. Emojien hyvä tuntemus tuo parhaimmillaan kekseliäisyyttä, hauskuutta ja luovuutta viestintään. Väärin ymmärretyt emojit voivat pahimmillaan käynnistää ikävän somekohun. 

  • Sosiaalisessa mediassa lyhyt ja ytimekäs viesti herättää paremmin skrollaajan huomion. Muutama emoji tiivistää viestiä entisestään ja laiskakin katsoja näkee silmänräpäyksessä mistä on kyse.

  • Älä unohda sanallista viestintää. Trendikäs emoji-kuvakkeilla varustettu viestintä osoittaa yrityksen olevan ajan hermolla, mutta älä kuitenkaan jätä tarinankerrontaa emojien varaan.

  • Aloita maltillisesti. Valitse yleisesti tunnetut emojit, jotka kohderyhmäsi varmasti ymmärtää. Älä tykitä kymmeniä emojeita yhteen viestiin – rajansa kaikella.

  • Laadi sääntöjä yrityksen emoji-käytölle. Voisiko eri tuoteryhmät tai palvelut kuvata aina samalla emoji-kuvakkeella? Tällöin katsoja näkee nopeasti, mitä aihealuetta viesti koskee. 

  • Vahvoja tunteita herättävät emojit kannattaa jättää yritysviestinnän ulkopuolelle. Esimerkiksi sydänsilmähymiö ei välttämättä tuo viestiin ammattimaista uskottavuutta.

Tiivistetysti voisin sanoa, että emojit rikastuttavat tekstimuotoista viestintää. Lisäksi ne tuovat yritysviestintään rentoa ja trendikästä meininkiä. Brändin mukainen viesti voi saada lisäpotkua emoji-kuvakkeista ja parhaimmillaan houkutella uusia kohderyhmiä – erityisesti nuorempaa sukupolvea. 

Suosittelen rohkeasti kokeilemaan näitä värikkäitä veijareita yrityksen somekanavissa. Uskon, että se on askel kohti persoonallisempaa ja ihmisläheisempää viestintää.

Haluatko uudistaa yrityksesi sosiaalista mediaa? Ota yhteyttä! >

Kirjoittanut Essi Rantanen

Voimmeko olla avuksi?

Marja-Terttu Rantanen

Toimitusjohtaja, osakas
puh. 0400 232 970
mt@telegraafi.fi 

LinkedIn >

Lue lisää

LST Group

”Viestintäkumppani vapauttaa aikaa yrityksen ydintehtäviin”


Lue lisää
Blogista poimittua:

Kivenkovat kuvavinkit osa 2/2


Lue lisää
Blogista poimittua:

Kivenkovat kuvavinkit osa 1/2


Lue lisää
Blogista poimittua:

Infografiikan taika


Lue lisää
Blogista poimittua:

Ideat kateissa: mitä päivittää someen?


Lue lisää
J-Isännöinti

Viestinnän ulkoistamisella lisätunteja työpäivään


Lue lisää
Blogista poimittua:

Emojit yrityksen viestinnässä – hitti vai huti?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Konsultti säästää aikaa ja rahaa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Mikä ihmeen IGTV?


Lue lisää
Medikumppani

Medikumppanin monipuolinen viestintäkumppani


Lue lisää
Kirami

Kuukausisopimuksella tehokkuutta viestintään


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Asiakastyytyväisyyskysely: ”Telegraafi on minun valintani”


Lue lisää
Aktia

Vinkkejä asunnonvaihtajille


Lue lisää
BCB Medical

Ideakukkasista viestintäkampanjoiksi


Lue lisää
LST Group

"Viestintä ylläpitää positiivista yrityskuvaa"


Lue lisää
Blogista poimittua:

Viisi hyvää syytä laatia somesuunnitelma


Lue lisää
Blogista poimittua:

Dubai on kasvamassa tapahtumien järjestäjänä eliittien joukkoon


Lue lisää
Varsinais-Suomen Kulttuurirahasto

Laulu Suomen soi viestinnän avulla


Lue lisää
Naantalin Energia

”Hyvä viestintä antaa yritykselle kasvot”


Lue lisää
Blogista poimittua:

Viimeinen silaus yrityksen instagram-profiiliin


Lue lisää
Blogista poimittua:

Kuntatoimija – viisi syytä olla somessa


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Viestinnän vinkit hyötykäyttöön


Lue lisää
Barona

Medianäkyvyys toi lisää asiakkaita


Lue lisää
Blogista poimittua:

Instagram Stories – uhka vai mahdollisuus?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Älä eksy Facebook-kuvakokojen viidakossa


Lue lisää
Blogista poimittua:

Facebook suosituin Lähi-idässä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Lisää silmänruokaa someen


Lue lisää
Kuntovitonen

Telegraafi tukee nuorisourheilua


Lue lisää
Blogista poimittua:

Soitellen someen?


Lue lisää
Blogista poimittua:

Katoaako aikasi someen?


Lue lisää
Finn Spring

Somekanavat haltuun


Lue lisää
Blogista poimittua:

Ota Instagram-mainonta haltuun


Lue lisää
Blogista poimittua:

Sukellus viestintätoimiston arkeen


Lue lisää
Blogista poimittua:

Instagram-vinkkejä yritykselle


Lue lisää
Lojer

Lojer aktivoi viestintäänsä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Rohkeasti esille


Lue lisää
Blogista poimittua:

Viesti selkeästi somessa


Lue lisää
Viestintätoimisto Telegraafi

Vuosikello muistuttaa viestinnän toimenpiteistä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Ota selvää somen säännöistä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Snäppäilyn salat yritykselle


Lue lisää
Blogista poimittua:

Ongelmana FoMO?


Lue lisää
Aktia

Apuna blogisisällöissä


Lue lisää
Blogista poimittua:

Toimittajat ja sosiaalinen media


Lue lisää
Blogista poimittua:

Videon avulla opin valssihypyn


Lue lisää
GVK Coating Technology

”Asiat tulevat tehdyksi”


Lue lisää
Sairaala NEO

Uusi Sairaala NEO nousi otsikoihin


Lue lisää
Sairaala NEO

”Positiivista näkyvyyttä”


Lue lisää
Leipomo Salonen

Vähähiilihydraattisista leivistä tuli trendi


Lue lisää
Perheleipurit

Viemme yrityksesi someen


Lue lisää
Blogista poimittua:

Yritys – älä mokaile Facebookissa


Lue lisää
Suomen Kaurayhdistys

Ammattilaisten avulla hyviä tuloksia


Lue lisää
Tilaa uutiskirje