english

Ei räiskintää vaan laadukasta viestintää

Julkaistu 21.12.2018

Harjoitteluni Telegraafissa on kestänyt kohta kuukauden, ja olen päässyt tekemään kuluneina viikkoina paljon erilaisia töitä. Olen kirjoittanut uutiskirjeitä, nettiartikkeleita, blogitekstejä, tehnyt mediaseurantaa, päässyt mukaan palavereihin ja toiminut myös kuvituskuvamallina. Viimeisin oli ehdottomasti mukavuusalueeni ulkopuolella – toisaalta siellähän se todellinen kehitys tapahtuu.

Vaikka osa asioista on ollut itselleni tuttua aiemmista työpaikoista, on ollut mielenkiintoista katsoa maailmaa viestintätoimiston sisäpuolelta. Asiakastyöt ovat monipuolisia, ja juttuja kirjoittaessa oppii jatkuvasti uusia asioita. Ihan heti ei tulisi omalla ajalla luettua esimerkiksi EU-standardisoinnista, mutta nyt on sekin aihe tullut pengottua läpi.

Minua kiinnostaa etenkin kriisiviestintä, vastuullisuusviestintä ja asiakasviestintä. Ennen kaikkea olen kuitenkin kiinnostunut siitä, mitä kaikkea viestintätoimistossa tehdään. Uskon, että laajimman katsauksen viestinnän maailmaan saa juurikin viestintätoimistosta, jossa asiakastyöt ovat monipuolisia ja laaja-alaisia.

Joskus kuulee kauhukseen tarinoita harjoittelupaikoista, joissa harjoittelija keittää kahvia ja järjestelee mappeja, eikä vastuuta anneta ollenkaan. Onnekseni täällä olen saanut heti alusta asti erilaisia töitä tehtäväkseni ja päässyt kehittämään taitojani eteenpäin.

Luovuutta, tehokkuutta ja tarkkuutta

Työ viestintätoimistossa on paljolti siis laadukkaan sisällön tuottamista, asioiden kansantajuistamista sekä viestien tehokasta saattamista maailmalle. Täällä tehdään myös kattavia viestintäsuunnitelmia, tiedotuskampanjoita sekä sosiaalista mediaa. Oli ilo heti alussa huomata, että myös Telegraafin arvomaailma kohtasi omani: asiakasta kohdellaan aina kunnioittavasti ja rehellisesti.

Tehokas ja laadukas viestiminen on nykypäivänä yhä tärkeämpää. Viestejä on maailma pullollaan, joten asiakkaan viestin saattaminen maailmalle ei ole vain räiskimistä, vaan huolellisen ja monitahoisen työn lopputulosta. Sisältö mietitään kuntoon, oikeinkirjoitus on kohdillaan ja asiakkaan kannalta oikeat mediat on käyty läpi. Työ vaatii hermoja, luovuutta, tehokkuutta ja tarkkuutta –  sekä tietenkin sopivasti hyvää huumoria.

Toimistolla vallitseva energia on virkistävää, ja palautetta saa rakentavasti sitä pyydettäessä. Ilmapiiri on kannustava ja lämminhenkinen, eikä tilannetta yhtään huononna se, että monena aamuna on toimistokoira ollut häntä heiluen ovella vastassa. Odotan siis innolla tulevia kuukausia Telegraafissa!

Terveisin,

Minna, Telegraafin viestinnän harjoittelija

Kirjoittanut Telegraafi
Tilaa uutiskirje