english

Älä eksy Facebook-kuvakokojen viidakossa

Julkaistu 06.10.2016

Edellisessä blogikirjoituksessani puhuin kuvallisesta viestinnästä ja kerroin visuaalisen viestinnän kymmenen käskyä. Toivottavasti kirjoitukseni auttoi sinua pääsemään kuvallisen kerronnan maailmaan. Tällä kertaa autan sinua selviämään Facebook-kuvakokojen viidakossa.

Yrityksen Facebook-sivulla kuvallinen kerronta onnistuu helposti, mutta kuvien eri koot aiheuttavat monelle päänvaivaa. Väärät kuvakoot kostautuvat, kun hienolta näyttävä kuva pikselöityy epätarkaksi tai siitä rajautuu tärkeitä asioita kuva-alueen ulkopuolelle.

Muistilista yrityksen Facebook-sivun kuvakokoihin

  1. Profiilikuvan koko on 180 x 180 pikseliä. Facebook rajaa kuvasta 160 x 160 pikselin kokoisen alueen, joten varmista, että esimerkiksi yrityksen logo näkyy kokonaan. Profiilikuva kannattaa tehdä png-muotoon.

  2. Kansikuvan koko on 828 x 315 pikseliä. Tämä on hallitseva osa yrityksen Facebook-sivua, joten pidä huolta siitä, että kuva on laadukas ja ajan tasalla. Jos lisäät kuvan päälle tekstiä, käytä png-muotoa. Huomioi myös, että mobiililaitteella kansikuvasta näkyy 563 x 315 pikselin kokoinen alue, eli osa reunoista rajautuu pois.
  3. Kuvajulkaisuissa toimii parhaiten neliönmallinen kuva, joka on 1200 x 1200 pikselin kokoinen. Vaakakuvassa suositeltu koko on 1200 x 900 pikseliä. Mainostettavan kuvan koko on 1200 x 630 pikseliä, ja siinä saa olla enintään 20 prosenttia tekstiä. Ennen kuvien julkaisemista suosittelen lukemaan visuaalisen viestinnän kymmenen käskyä.
  4. Linkkinostossa olevan kuvan koko on 1200 x 630 pikseliä. Huomioi, että pystyt itse lisäämään linkin yhteyteen nostotekstin, vaihtamaan linkin kuvan, muokkaamaan linkin otsikkoa sekä tekstiä haluamaasi muotoon.
  5. Tapahtumasivun kansikuvan koko on 784 x 295 pikseliä. Tee kuva kuitenkin 1920 x 1080 pikselin kokoon, jotta kansikuva toimii myös tapahtumaa jaettaessa.

Tarvitsetko apua Facebook-sivujen stailaamisessa? Ota yhteyttä!

Kirjoittanut Essi Rantanen