english

5 vinkkiä kriisiviestintään

Julkaistu 31.10.2018

Sattuiko tehtaalla tulipalo? Pääsikö viallinen tuote asiakkaalle asti? Aiheuttiko asiakaspalvelun ylimielinen vastaus some-kohun? 

Kriisinhallinnassa keskeisintä ei ole kriisin perimmäinen aiheuttaja tai syy. Sidosryhmät eivät arvioi yritystä kriisin todellisen syyn perusteella, vaan sen mukaan kuinka hyvin tai huonosti kriisi on hoidettu. Hyvin toteutettu viestintä on paras tapa vähentää kriisitilanteen negatiivisia vaikutuksia. Kriisi ei katoa viestinnän avulla, mutta viestintä ehkäisee kriisin pahenemista, turhia epäluuloja sekä auttaa maineen vahvistamisessa.

Hyvin ja ammattitaitoisesti hoidettu kriisitilanne voi parhaimmillaan lisätä sidosryhmien luottamusta yritykseen. Kun kriisin voittamiseksi toimitaan yhdessä, yrityksen toiminnot voivat tehostua, virheitä karsitaan ja yhteishenki saattaa lujittua. 

5 vinkkiä kriisiviestintään

  1. Suunnittele ajoissa. Tärkeää on muun muassa tunnistaa potentiaaliset kriisit, nimetä kriisiviestintäryhmä ja koota kohderyhmien yhteystiedot.
  2. Kouluta henkilökuntaa. Kerro, miten kriisitilanteessa tulee toimia, kuka vastaa asiakkaiden kysymyksiin ja kenelle ohjataan median tiedustelut.
  3. Luo tiedotepohjat. Kriisitilanteessa tiedotepohja auttaa vastaamaan tärkeimpiin kysymyksiin: mitä, missä, milloin, mitä seuraavaksi, keneltä lisätietoja.
  4. Valitse puhemies. Tärkeää on, että kriisitilanteessa päätökset tehdään nopeasti ja lausuntoja antaa henkilö, joka on valtuutettu puhumaan koko organisaation puolesta.
  5. Laita media- ja someseuranta kuntoon. Seuraa keskustelua organisaatiostasi sekä sen toimialalta koko ajan, niin et tule yllätetyksi.

Jos tarvitsette apua kriisiviestintäsuunnitelman laatimisessa tai ajan tasalle tuomisessa, ota yhteyttä

Terveisin,
Anna
Kriisiviestinnän asiantuntija

Kirjoittanut Anna Koivisto
Tilaa uutiskirje