english

”Tärkeintä minulle on se, mitä firma tekee”

Julkaistu 24.02.2020

Ystäväni etsi uutta työtä kuukausi sitten ja kävi samalla viikolla kolmessa työhaastattelussa. Hän sai työtarjouksen kaikilta kolmelta. Kun kysyin, miten hän lopulta päätyi sitten valintaansa, oli vastaus: ”tärkeintä oli työntekijöistä välittynyt hyvä fiilis ja se, että yritys toimii alalla, joka vaikuttaa positiivisesti maailmaan”.

Siinä on meille kaikille haastetta, nimittäin vaikuttaa positiivisesti maailmaan. Mutta mahdollista se on, kaikenlaisissa organisaatioissa ja yrityksissä. Ja parasta asiassa on se, että suuri osa jo tekee niitä hienoja ja vastuullisia asioita. Mutta harva muistaa niistä kertoa eteenpäin.

Tee ensin, kerro sitten

Yritystoiminnan vastuullisuudessa viestintä jää usein liian vähälle huomiolle. Työntekijöiden viihtyvyyteen satsataan, raaka-aineiden valinnassa huomioidaan jäljitettävyys, pakkausmateriaaleja vähennetään merkittävästi, käytetty sähkö vaihdetaan uusiutuvaan energiaan, alihankkijoiden toiminta auditoidaan ja joululahjarahat annetaan vuosittain hyväntekeväisyyteen. Mutta tietääkö kukaan niistä?

Vastuulliset valinnat voivat kuulostaa ensin aika tylsiltä ja tavallisilta. ”Mitä me nyt näillä kehuskellaan, kun kaikki näitä tekevät.” Mutta vastuullisuusviestintä ei ole kehumista, vaan tosiasioiden esilletuomista. Yrityksen toiminnasta ovat kiinnostuneita niin asiakkaat kuin potentiaaliset työntekijät. Onnistunut vastuullisuusviestintä on myös hyvää asiakaspalvelua, sillä asioista avoimesti viestiminen vähentää turhia kysymyksiä asiakaspalveluun.

Ole rohkea, tunnista haasteet

Asiat harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai yksinkertaisia. Nettisivuilla, uutiskirjeessä tai rekrytointi-ilmoituksessa (kyllä, sekin on yksi vastuullisuusviestinnän kanava) ei voi kertoa aina kaikkea, mutta tärkeintä on erottaa olennainen tieto epäolennaisesta ja myöntää, että toimialalla on haasteita. Tärkeää on myös tuoda esille, miten omassa toiminnassanne reagoitte haasteisiin. Kaiken ei myöskään tule olla valmista, jotta siitä voi kertoa.

Olennaisten asioiden erottaminen ja muotoilu selkeästi ymmärrettäväksi viesteiksi on viestinnän ammattilaisten ydinosaamista. Ollaan siis yhteydessä, jos tarvitset asiassa apua.

Kirjoittanut Anna Koivisto

Voimmeko olla avuksi?

Päivi Luoti

Asiakkuusjohtaja, osakas
puh. 050 358 6012
paivi.luoti@telegraafi.fi

LinkedIn >

Tilaa uutiskirje