english

”Kaikki nyt tiedotteen osaa kirjoittaa”

Julkaistu 07.02.2018

Tiedote on viestinnän perustyökalu. Olen kuullut väitteen, että kuka vaan sellaisen osaa kirjoittaa, ei siihen viestintäihmistä siis tarvita. Olen samaa mieltä: kyllä jokainen siihen pystyy. Samalla tavalla kuin jokainen osaa käyttää poraa. Mutta molemmissa taidoissa lopputulos onkin se, joka ratkaisee.

Tiedotteen tarkoitus on sananmukaisesti tiedottaa, kertoa aiheesta valitulle kohderyhmälle tiiviisti.

Tiedote voi olla tarkoitettu usealle kohderyhmälle, ja yleensä muoto ja sisältö vaihtelevat kohderyhmän mukaan.

Mediatiedote on uutismainen, tiivis teksti. Henkilöstötiedote taas voi kertoa tarkemmin asian tai päätöksen taustoja ja lisätä tietoa siitä, milloin asia etenee. Kriisitilannetiedote on hyvä julkaista mahdollisimman nopeasti kaikissa kanavissa. Ja se vastaa lyhyesti kysymyksiin mitä, missä, milloin ja mitä seuraavaksi.

Kaikkien tiedotteiden tehoa mitataan sen aiheuttamalla toiminnalla: mediatiedotteen näkyvyydellä ja sävyllä, henkilöstötiedotteiden esimerkiksi työtyytyväisyydellä ja kriisitilannetiedotteen sillä, että saatiinko sen avulla vahinkoja vältettyä.

Tiedote vaatii työtä

Tiedote vaatii työtä ja taitoa, koska sen tarkoitus on vaikuttaa positiivisesti ja saada lukija kiinnostumaan. Sisällön ei tulisi herättää ihmetystä, lisätä kyselyitä tai pohdintaa siitä, miksi tiedote on edes kirjoitettu.

Tiedote näyttää usein siltä, että se on vain yksi arkillinen tekstiä, mutta todellisuudessa sen eteen on tehty valtava määrä töitä. Erityisesti mediatiedotteeseen etsitään uutista ja työstetään näkökulmaa, tehdään haastatteluja, haetaan taustatietoa, hiotaan ilmaisua ja tiivistetään tekstiä.

Mediatiedotteessa myös muoto palvelee sen tehoa. Pääfaktat otsikkoon ja ingressiin, lisätiedot ja mahdolliset aineistolinkit loppuun. Näin kiireinen toimittaja pystyy nappamaan tarvitsemansa helposti. Nämä kaikki ovat viestinnän ammattilaisen perusosaamista.

Samalla tavalla, kun luotat yrityksesi julkisivuremontissa rakennusammattilaisiin, luota myös tiedotteiden kirjoittamisessa viestinnän ammattilaisiin. Me emme välttämättä osaa käyttää poraa parhaalla mahdollisella tavalla, mutta tiedämme mikä toimii tiedotteessa parhaiten. Meillä on myös mittaamisen työkalut kunnossa.

Kirjoittanut Anna Koivisto
Tilaa uutiskirje