english
Kirjoittanut Kati Munkki Korona koulutti toimittajat – virtuaalipressistä tuli uusi normaali

Korona koulutti toimittajat – virtuaalipressistä tuli uusi normaali

Tiedotustilaisuuksia on tyypillisesti pidetty, kun organisaatio on halunnut kertoa jostakin uudesta. Viime vuosina tilaisuudet ovat kuitenkin kokeneet inflaation, sillä toimitusten resurssien tiukentumisen myötä kynnys lähteä juttukeikalle oman työpöydän ulkopuolelle on kasvanut....

Lue lisää

Julkaistu keskiviikko 13. toukokuu 2020
Kirjoittanut Essi Rantanen Ideat kateissa: mitä päivittää someen?

Ideat kateissa: mitä päivittää someen?

Poikkeustilan aikana monet yritykset ovat vetäytyneet koloihinsa, ja hiljaisuus on vallannut sosiaalisen median kanavat. On tärkeä muistaa, että ihmiset viettävät tällä hetkellä somemaailmassa huomattavasti enemmän aikaa kuin normaalisti. Skrollaajat kaipaavat mielekästä sisältöä epävarman tilanteen keskellä....

Lue lisää

Julkaistu perjantai 08. toukokuu 2020
Kirjoittanut Anna Koivisto ”Kaikki nyt tiedotteen osaa kirjoittaa”

”Kaikki nyt tiedotteen osaa kirjoittaa”

Tiedote on viestinnän perustyökalu. Olen kuullut väitteen, että kuka vaan sellaisen osaa kirjoittaa, ei siihen viestintäihmistä tarvita. Olen samaa mieltä....

Lue lisää

Julkaistu tiistai 28. huhtikuu 2020
Kirjoittanut Telegraafi Vuorovaikutus on tärkeää etätöissäkin

Vuorovaikutus on tärkeää etätöissäkin

Tällä hetkellä monessa organisaatiossa tehdään etätöitä, niin myös meillä Telegraafissa. Etätöihin siirtyminen voi tuntua vaikealta, mutta sitä on turha pelätä. Teknologiavälitteinen viestintä ei ole köyhempää tai vajaampaa kuin kasvokkainen, kunhan vain viestinnän ja vuorovaikutuksen käytännöt ovat kunnossa ja teknologia toimii...

Lue lisää

Julkaistu perjantai 27. maaliskuu 2020
Kirjoittanut Sini Mäenanttila Konversio kohdalleen – Mitä tavoitteita nettisivuillasi on?

Konversio kohdalleen – Mitä tavoitteita nettisivuillasi on?

Nettisivut ovat monesti yritysten näkyvin kanava somen ohella. Jotta asiakkaat löytävät yrityksesi, on hyvä varmistaa, että sivujesi hakukoneoptimointi on kohdallaan. Mutta mitä tapahtuu sen jälkeen, kun potentiaalinen asiakas löytää sivustollesi? Tässä vaiheessa on hyvä huomioida, että sivuilla on paitsi oleellista sisältöä tar...

Lue lisää

Julkaistu tiistai 17. maaliskuu 2020
Kirjoittanut Sini Mäenanttila Hakukoneiden salainen maailma

Hakukoneiden salainen maailma

Internetin hakukoneet ovat nousseet kaikenlaisessa tiedonhaussa suureen rooliin. Hyvin toteutettu hakukoneoptimointi on pitkällä tähtäimellä yksi kustannustehokkaimmista markkinointikanavista. Väärin toteutettuna tai täysin sivuutettuna hakukoneoptimointi voi aiheuttaa hallaa sivustosi hakukonenäkyvyydelle....

Lue lisää

Julkaistu maanantai 09. maaliskuu 2020
Kirjoittanut Kati Munkki Juttuaihe tarjolla? Hyvä tiedote ylittää uutiskynnyksen

Juttuaihe tarjolla? Hyvä tiedote ylittää uutiskynnyksen

Tiedote on parhaimmillaan uutinen, josta toimituksessa leivotaan journalistinen juttu. Ja jos ei aivan etusivun juttua tai pääuutislähetyksen aihetta, niin ainakin valmista palkkimateriaalia, jolla täytetään lehdessä pikkukolot tai tehdään verkkoon päivittyvää uutisvirtaa....

Lue lisää

Julkaistu torstai 05. maaliskuu 2020
Kirjoittanut Anna Koivisto ”Tärkeintä minulle on se, mitä firma tekee”

”Tärkeintä minulle on se, mitä firma tekee”

Yritystoiminnan vastuullisuudessa viestintä jää usein liian vähälle huomiolle. Työntekijöiden viihtyvyyteen satsataan, raaka-aineiden valinnassa huomioidaan jäljitettävyys, käytetty sähkö vaihdetaan uusiutuvaan energiaan, alihankkijoiden toiminta auditoidaan ja joululahjarahat annetaan vuosittain hyväntekeväisyyteen. Mutta tietä...

Lue lisää

Julkaistu maanantai 24. helmikuu 2020
Kirjoittanut Mari Saarteinen Green Deal on tarjolla – löytyykö ottajia?

Green Deal on tarjolla – löytyykö ottajia?

Uusi Euroopan komissio aloitti Ursula von der Leyenin johdolla joulukuussa 2019. Ensitöikseen se julkaisi vihreän kehityksen ohjelman, lyhyemmin vihreän sopimuksen. Sen tavoitteena on torjua ilmastonmuutosta ja auttaa tekemään EU:sta hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä....

Lue lisää

Julkaistu perjantai 21. helmikuu 2020
Kirjoittanut Essi Rantanen Mitä graafisen suunnittelijan työpäivään kuuluu?

Mitä graafisen suunnittelijan työpäivään kuuluu?

Yksi oman työni tärkeimmistä tavoitteista on visualisoida tuotettu tekstisisältö selkeämpään ja houkuttelevampaan muotoon. Tällöin sekä tekstin sanoma että visuaaliset elementit pääsevät oikeuksiinsa. Lisäksi viestin lähettäjä saa sanomansa paremmin perille, ja viestin vastaanottaja puolestaan nauttii näkemästään. Lopputuloksena...

Lue lisää

Julkaistu keskiviikko 12. helmikuu 2020
Kirjoittanut Minna Seppälä Vuoden 2020 viestinnän trendit

Vuoden 2020 viestinnän trendit

2010-luku oli aikaa, jolloin sosiaalinen media löi lopullisesti läpi, tekniikka kehittyi ja älypuhelimet valtasivat suomalaisten taskut. Nyt tietoa on saatavilla lähestulkoon koko ajan, ja kansa on oppinut myös vaatimaan ymmärrettävää, nopeaa ja kiinnostavaa viestintää....

Lue lisää

Julkaistu torstai 23. tammikuu 2020
Kirjoittanut Kati Munkki Pidä huoli palvelustasi viestinnän avulla

Pidä huoli palvelustasi viestinnän avulla

Oli kyseessä sitten minkäkokoinen yritys tahansa, on hyvä miettiä mistä palvelu alkaa ja mihin se päättyy? Missä kohdissa syntyy hyvä kokemus? Miten asiakkaiden odotuksiin pyritään vastaamaan?...

Lue lisää

Julkaistu keskiviikko 15. tammikuu 2020
Kirjoittanut Minna Seppälä Mistä tunnet sä laadukkaan viestintäkumppanin?

Mistä tunnet sä laadukkaan viestintäkumppanin?

Seuraatko, mitä yrityksestäsi tai alastasi julkisuudessa puhutaan? Median ja somekanavien seuranta kannattaa, sillä sen avulla voit välttää hiipien tulevat kriisit tai saada arvokasta tietoa viestisi perillemenosta....

Lue lisää

Julkaistu perjantai 29. marraskuu 2019
Kirjoittanut Minna Seppälä Toimimaton sisäinen viestintä näkyy asiakkaalle

Toimimaton sisäinen viestintä näkyy asiakkaalle

Työntekijöiden motivaation ja työtehon kannalta sisäisen viestinnän toimivuudesta kannattaa pitää huolta. Sisäinen viestintä on usein kuitenkin valitettavasti se, mistä yrityksessä tingitään ensimmäisenä. Sisäisen viestinnän keinot ovat monenlaisia – tärkeää on löytää omalle henkilöstölle sopivin tapa....

Lue lisää

Julkaistu perjantai 13. syyskuu 2019
Kirjoittanut Essi Rantanen Kivenkovat kuvavinkit osa 2/2

Kivenkovat kuvavinkit osa 2/2

Nykypäivän digiviidakossa miljardit kuvat kilpailevat huomiostaan, ja laadukkaat kuvat pääsevät väistämättä paremmin valokeilaan. Vaikka alkuperäinen kuva olisi onnistunut, suosittelen aina tekemään pientä kuvankäsittelyä....

Lue lisää

Julkaistu maanantai 19. elokuu 2019
Kirjoittanut Essi Rantanen Kivenkovat kuvavinkit osa 1/2

Kivenkovat kuvavinkit osa 1/2

Erityisesti valokuvilla on suuri rooli halutun yritysilmeen esille tuomisessa. Suosittelen satsaamaan kuviin – erityisesti some-maailmassa, jossa skrollaajat ruokkivat silmiään ja hakevat inspiraatiota kauniiden kuvien kautta....

Lue lisää

Julkaistu maanantai 05. elokuu 2019
Kirjoittanut Minna Seppälä Muista viestiä myös kesällä

Muista viestiä myös kesällä

Kesä on loistavaa aikaa tiedottamiselle ja muulle viestinnälle. Medioilla on pulaa uutisaiheista ja toisaalta lukijoilla on lomalla aikaa lukea medioita. Kesä kannattaa siis hyödyntää....

Lue lisää

Julkaistu tiistai 09. heinäkuu 2019
Kirjoittanut Anna Koivisto Selätä lomalle jäämisen stressi

Selätä lomalle jäämisen stressi

Paljon puhutaan lomastressistä, mutta tärkeämpää olisi työelämässä selättää lomalle jäämisen stressi....

Lue lisää

Julkaistu torstai 27. kesäkuu 2019
Kirjoittanut Essi Rantanen Infografiikan taika

Infografiikan taika

Tietoa tulee eteen monesta eri kanavasta ja monessa eri muodossa. Sosiaalisen median kanavien uutisvirrassa uivat erilaiset tekstit, kuvat, linkit ja videot....

Lue lisää

Julkaistu sunnuntai 09. kesäkuu 2019
Kirjoittanut Essi Rantanen PowerPoint – uhka vai mahdollisuus?

PowerPoint – uhka vai mahdollisuus?

PowerPoint on kaikille tuttu ja perinteikäs esitystyökalu, jonka maine on ehkä hieman kärsinyt visuaalisen ilotulituksen keskellä. Tämä elävä legenda on kuitenkin mainettaan parempi työkalu, jonka käyttö ei suinkaan ole rakettitiedettä....

Lue lisää

Julkaistu perjantai 12. huhtikuu 2019
Kirjoittanut Anna Koivisto Asiakas ei ole tyhmä – vältä viherpesun syntejä!

Asiakas ei ole tyhmä – vältä viherpesun syntejä!

Monelle pk-yritykselle vastuulliset toimintatavat ovat itsestäänselvyys, mutta niistä ei viestitä riittävästi yrityksen sidosryhmille....

Lue lisää

Julkaistu perjantai 15. maaliskuu 2019
Kirjoittanut Marja-Terttu Rantanen Viestintä avuksi vientiin

Viestintä avuksi vientiin

Suomalaiset yritykset kansainvälistyvät kovaa vauhtia ja tarvitsevat näkyvyyttä toiminnalleen, tuotteilleen ja palveluilleen. Kun Suomen sisäiset markkinat käyvät liian pieniksi, luonteva suunta hakea liiketoiminnan kasvua on maan rajojen ulkopuolelta....

Lue lisää

Julkaistu keskiviikko 02. tammikuu 2019
Kirjoittanut Ulla-Mari Uusitalo Viestintä on mainontaa vahvempaa

Viestintä on mainontaa vahvempaa

Viestien ja vaikutelmien virrassa voi oma markkinointiviesti helposti jäädä näkymättömäksi. Netin käyttäjien huomiosta kilpaillaan niin paljon, että he ovat jo oppineet sulkemaan silmänsä. Mikä siis neuvoksi? Ratkaisu voi olla natiivimainonta....

Lue lisää

Julkaistu sunnuntai 30. joulukuu 2018
Kirjoittanut Minna Seppälä Ei räiskintää vaan laadukasta viestintää

Ei räiskintää vaan laadukasta viestintää

Harjoitteluni Telegraafissa on kestänyt kohta kuukauden, ja olen päässyt tekemään kuluneina viikkoina paljon erilaisia töitä. Olen kirjoittanut uutiskirjeitä, nettiartikkeleita, blogitekstejä, tehnyt mediaseurantaa ja toiminut myös kuvituskuvamallina....

Lue lisää

Julkaistu perjantai 21. joulukuu 2018
Kirjoittanut Päivi Luoti Millaista on hyvä sisältö? Mitä hyötyä siitä on yritykselle?

Millaista on hyvä sisältö? Mitä hyötyä siitä on yritykselle?

Korkealaatuinen sisältö luo hyvän kuvan yrityksestä. Se tuo esille asiantuntijuutta ja vakuuttaa nykyiset ja uudet asiakkaat. Hyvä sisältö vahvistaa sidettä yrityksen ja lukijan välillä....

Lue lisää

Julkaistu tiistai 27. marraskuu 2018
Kirjoittanut Anna Koivisto Viisi vinkkiä rekrytointiviestintään

Viisi vinkkiä rekrytointiviestintään

Rekrytointiviestinnän tulisi alkaa jo ennen kuin yhtään rekrytointi-ilmoitusta on julkaistu. Eri kanavissa positiivisesti esillä olevat yritykset kiinnostavat hakijoita – paljon ennen kuin yhtään paikkaa on avoinna....

Lue lisää

Julkaistu keskiviikko 14. marraskuu 2018
Kirjoittanut Anna Koivisto Osaajista pulaa? – Laita rekrytointiviestintä kuntoon

Osaajista pulaa? – Laita rekrytointiviestintä kuntoon

Kasvu on yrityksille aina toivottavaa, mutta tuo mukanaan monille aloille tiukan kilpailun parhaista tekijöistä. Mikä siis avuksi, kun osaajapula alkaa olla este yrityksen kasvulle tai nykyisten tilausten täyttämiselle?...

Lue lisää

Julkaistu maanantai 12. marraskuu 2018
Kirjoittanut Anna Koivisto 5 vinkkiä kriisiviestintään

5 vinkkiä kriisiviestintään

Sattuiko tehtaalla tulipalo? Pääsikö viallinen tuote asiakkaalle asti? Aiheuttiko ylimielinen vastaus asiakaspalvelussa some-kohun?...

Lue lisää

Julkaistu keskiviikko 31. lokakuu 2018
Kirjoittanut Ulla-Mari Uusitalo Kuka on asiantuntija?

Kuka on asiantuntija?

Viestinnän ja sisällöntuotannon ammattilaisilla on erilaisia taustoja. Asiakkainamme taas on yritysten ja yhteisöjen koko kirjo. Osaammeko me viestiä kaikista maailman erikoisaloista, jos emme ole juuri sen alan asiantuntijoita?...

Lue lisää

Julkaistu maanantai 29. lokakuu 2018
Kirjoittanut Marja-Terttu Rantanen Boost your exports with communications

Boost your exports with communications

Companies are becoming more and more international, and need more visibility for their activities, products and services. If the size of the internal market of their own country is limited, it is only natural to seek growth outside the borders....

Lue lisää

Julkaistu maanantai 15. lokakuu 2018
Tilaa uutiskirje